Bör vi vara på snapchat

”Bör vi vara på Snapchat?”

Sedan tidernas begynnelse, eller i alla fall sedan the dawn of the social media, har företag och organisationer ställt sig samma fråga så fort det kommit något nytt hett socialt nätverk – bör vi vara där?

Svaret är inte självklart. Kanske. Det beror helt på vilken målgrupp du har.

Sociala medier är ett fantastiskt verktyg för att nå just din specifika målgrupp, men det är inte alla som är på alla plattformar och därför långt ifrån säkert att du ska vara där. Det tar ändå en del tid och energi att sätta sig in i en ny plattform, och det kan lätt kännas ganska bortkastat om din målgrupp inte finns där.

Har du en ung målgrupp bör du vara på fötterna! Det är hos den unga målgruppen nya sociala plattformar får fäste först. Här gäller det att ha lite koll och kanske prova en ny plattform tidigt. För är du för sent på tåget är sen alla där, och din målgrupp börjar redan se sig om efter nya plattformar. Så fort företag och den äldre målgruppen börjar komma dit flyr dom vidare. Det hände med Facebook, det hände med Instagram och det kommer troligtvis hända ganska snart med Snapchat. Håll ögonen öppna och testa!

Har du en något äldre målgrupp kanske det inte alls är säkert att du ska lägga den tid och energi som behövs för att förstå en ny plattform. Är din målgrupp uteslutande på Facebook och LinkedIn? Satsa din tid, energi och dina annonspengar där istället.

Med det inte sagt att du inte ska hålla koll på nya plattformar och trender, även om du har en något äldre och ”långsammare” målgrupp. Personligen tycker jag det är jättekul att testa nya saker och sätta mig in i nya metoder, även om de för tillfället inte passar den målgrupp jag jobbar mot. Och man vet ju aldrig – helt plötsligt är din målgrupp där! Och då har du ett försprång.

Vilka sociala medier är ditt företag på? Varför då? Låt mig gärna veta i en kommentar!

Comments are closed.