Vad kan vi lära oss om hårdrockare

Vad kan vi lära oss av hårdrockare om dramaturgi i sociala medier?

Under många år var min allra största passion i livet Metal (alltså hårdrock, för de ej insatta) i alla dess former. Numer har det fått flytta lite på sig till förmån för annat, men under i stort sätt hela tonåren och en bit in i 20-årsåldern var det nummer 1 på alla fronter. Jag gick på konserter, bloggade om det och skrev för en av Sveriges största fanzines på nätet i ämnet.

Varför tar jag då upp det i en blogg om marknadsföring? Jo, för det finns en väl beprövad metod som i stort sätt alla band använder sig av när de ska marknadsföra en ny skiva via sociala medier. Och detta kan vi som säljer andra saker lära oss någonting av, menar jag.

Hur jobbar de då?

Jo, steg ett är att göra de som redan är fans nyfikna. Det kan röra sig om något så enkelt som ett ”håll utkik imorgon…”-inlägg. Det engagerar enormt, och leder direkt till spekulationer i kommentarsfält om vad det kan röra sig om. Det bygger förväntan och följarna håller ögonen öppna och det är inte ovanligt med ”var är nyheten?” inlägg på den utlovade dagen, redan innan något släppts.

Sen kommer nyheten – ”vi släpper en ny skiva i januari!”. Det skapar vanligtvis ett enormt engagemang hos fansen – och nyheten kommer vidare till deras vänner (både organiskt och sponsrat).

Sedan följer smakprov från den nya skivan. Första låten, första musikvideon, omslag, låtlista. Hajpen byggs och sen släpps nyheten att du kan förhandsboka skivan och få den i brevlådan på releasedagen. Sedan släpps skivan och förhoppningsvis säljer den ganska bra!

Vad kan vi då lära oss av detta? Kan vi använda samma metod för att sälja andra saker? Såklart beror det på hur engagerade följare du redan har i dina sociala kanaler – men ändå?

Jag tänker att man skulle kunna använda samma tankesätt på i stort sätt alla produkter, förutsatt att man redan har ögonen på sig från de som är intresserade. Teasea, bygga förväntan, släppa lite åt gången innan man släpper själva produkten. Må så vara om det handlar om en skiva eller en ny typ av bandsåg.

Vad tror ni? Låt mig gärna veta i en kommentar!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *