Lanseringstrappan

Lanseringstrappan

Kommunikations- och marknadsföringsvälden vimlar av modeller av olika slag. Det finns bokstavligt talat tusentals. Min, och många andras, favorit just nu är till exempel Simon Sineks ”What-How-Why” cirkel. Om du inte har koll på den – kolla här!

Därför är det lite av en plikt, om man jobbar med det jaggör, att rita en egen modell. Och eftersom jag nu befinner mig mitt ilanseringen av mitt bolag och har jag valt att göra en modell om enlanserings olika faser.

Den ser ut som ovan!

Trappsteg 1 – Okänd för målgruppen

Det är här alla börjar. Oavsett om du är en tech startup medmiljoner i riskkapital, eller om du precis har börjat sälja lingonris iegendesignade glasflaskor, så är det här alla börjar. Ingen har hört ditt namn,inget vet vad du gör och ingen kommer att köpa av dig. Ödesmättat…. Du måste såfort som möjligt vidare!

Trappsteg 2 – Målgruppen har hört ditt namn

Nu har din målgrupp hört ditt namn och kanske sett dinlogga. Ännu har den inget begrepp om vad du gör eller varför det är bra fördom, men resan har i alla fall börjat och du börjar få en fin plattform attsprida kunskap om vad du faktiskt håller på med.

Trappsteg 3 – Målgruppen vet vad du gör

Nu har du kommit till ett viktigt trappsteg – för nu vetmålgruppen vad du pysslar med. Hasse 43 år från Staffanstorp har nu både hörtditt namn, sett din logotyp och förstått vad det är du gör. Det är en storframgång! Men du är inte riktigt hela vägen upp för trappan än. För Hassekänner fortfarande inte att det är något för honom.

Trappsteg 4 – Målgruppen känner att det är något för hen

Det sista steget i trappan är bland de svåraste att ta. Mennär du väl är här är du i mål med din kund. Din kund har nu hört ditt namn, denvet vad du gör och den känner faktiskt att det här är något för hen. Du är imål! Nu gäller det bara att ha en bra konverteringsoptimerad hemsida som gördet enkelt för din kund att agera på den här känslan också…

Hur tar man sig då upp för dessa trappsteg? Det är ett ämne för en annan dag och kanske även ett annat forum, för det skiljer sig nämligen beroende på vad just du sysslar med. Är du nyfiken på hur vi kan hjälpa dig klättra på trappan? Kontakta oss så tar vi en fika och diskuterar.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Comments are closed.