varumärkesplattform-1024x601

Har du koll på ditt varumärke?

”Vad är ett brand essence? Är inte det bara nått sånt där skitnödigt reklamord som egentligen inte har någon betydelse? Jag menar… varumärke… Loggor och sånt där… i slutändan är det väl egentligen bara fluff?”

Har du funderat i dom banorna någon gång? Säkert. Jag är ganska säker på att de flesta har gjort det. Men ni har fel.

Det är viktigt att ha koll på sitt varumärke. Livsviktigt faktiskt. För annars har du ingen koll på vad du faktiskt är och upplevs som.

Och nu pratar jag inte om loggor.

Det finns lika många definitioner av vad ett varumärke är som det finns sandkort i sahara. Men det här tycker jag beskriver det ganska bra:

Ett varumärke är summan av allt ett företag gör, är och säger.

Det är alltså själva definitionen av er. Har ni inte koll på ert varumärke, alltså stenkoll, så vet ni heller inte vilka ni är. Och vet ni inte vilka ni är… hur ska då era kunder veta det?

Hur tar man då reda på vad ens varumärke är? Kanske har du precis startat? Eller har du funnits några år, saker har hänt och ni är i mångt och mycket ett helt annat bolag idag än då ni startade?

Sanningen är tyvärr den att det behövs ta ett helhetsgrepp om det. I ett kommande blogginlägg kommer jag att ge er en modell för hur man kan definiera ett varumärke (så håll utkik!), men det är stora saker och i många fall är det mycket viktigt att ta in någon utifrån som inte har någon relation till ert varumärke från insidan idag.

Det kan jag hjälpa er med! Läs mer om var jag kan erbjuda i detta fall här.

Comments are closed.