varför ska man ha ett nyhetsbrev

Varför ska man ha ett nyhetsbrev?

Ibland kommer diskussionen om nyhetsbrev upp. Är det inte ett 10-20 år gammalt fenomen som inte funkar längre? Är det någon som läser dom?

Svaret är ja – det är ett 10-20 år gammalt fenomen men också ja – görs det på rätt sätt så kan det fortfarande vara en effektiv kanal!

För några år sedan fick nyhetsbrev som fenomen en boom igen. Mycket tack vare att content marketing blev på modet och företag ville sprida sitt innehåll till redan existerande kunder. Sen kom marketing automation och inbound marketing och den tidigare bespottade kanalen e-post fick en renässans på riktigt.

Så varför ska man ha ett nyhetsbrev? Här är tre bra anledningar!

1. Håll kontakten med dina befintliga och potentiella kunder

Hur håller man kontakten med dom som handlat av dig tidigare? Och hur ser du till att vara ”top of mind” för potentiella kunder som har hittat till dig men inte är redo att köpa riktigt än? Ett nyhetsbrev är ett bra tips!

Berättar du om din verksamhet löpande för dessa två grupper händer följande:

– Dina befintliga kunder kommer ihåg dig, känner sig sedda och du blir den man vänder sig till när det är dags att köpa igen.

– De som hittat till dig, men ännu inte köpt, lär känna dig och dina tjänster eller produkter. Med tiden kommer du att vara top of mind och så pass kopplad till dina kunskaper att det är dig man vänder sig till när behov faktiskt uppstår. Och det är ju alltid trevlig!

2. Få fler besökare till din hemsida

Förra veckan skrev jag det här inlägget om hur du får fler besökare till din hemsida. Punkt 2 på min lista var ”Sprid ditt innehåll”. En kanal att göra det via är ett nyhetsbrev. Kanske har du en blogg du uppdaterar löpande? Varför inte skicka ut nya inlägg till dina kontakter? Gör du det på ett bra sätt leder det mig till min sista punkt…

3. Bygg ditt varumärke

Ett bra sätt att sticka ut idag är att dela med sig av kunskap. Det etablerar dig som en auktoritet inom ditt område och därigenom en självklar person att vända sig till när man har frågor rörande det som du säljer. Nyhetsbrev är en grym kanal även för detta! En fördel nyhetsbrev har, om du jämför med exempelvis sociala medier, är att alla som får ditt brev känner till dig sedan tidigare. Dom har själva valt att prenumerera på ditt nyhetsbrev (i alla fall om du följt GDPR vilket du… liksom bör…) så ni har en befintlig relation redan. Därför kan du prata lite djupare om det du gör och kanske ge specialerbjudanden som bara gäller för de som läser ditt nyhetsbrev. Det bygger förtroendet för ditt varumärke på ett fantastiskt sätt.

Det du dock måste komma ihåg innan du börjar skicka nyhetsbrev är att du måste ha en plan. Och ett mål. Annars är det svårt att veta om det du gör funkar eller om du behöver skruva på något. Vi kan hjälpa till med detta! Läs mer om hur vi jobbar med digital marknadsföring här.

Det var mina tre bästa tips! Vill du har fler marknadsföringstips rakt ner i mejlkorgen? Det är klart du vill! Prenumerera i så fall på mitt nyhetsbrev via formuläret nedan.

Vi hörs!

En sammanfattning i videoformat!

2 Responses