har du koll på trafiken till din hemsida

Har du koll på trafiken till din hemsida?

Digital marknadsföring är en stor värld. Det finns mängder av kanaler och tekniker man kan använda sig av för att nå sin målgrupp, oftast väldigt specifikt. Men det som i de allra flesta fall är grunden för alla ens insatser är – hemsidan.

För ett tag sen skrev jag det här inlägget om varför det är viktigt med en bra hemsida. Det är livsviktigt! Men en sak som ibland glöms bort i det sammanhanget är – mätning.

Mätning, tänker du nu kanske. Det är väl självklart att man mäter trafiken som kommer in?

Nej, säger jag. Det är faktiskt många som inte har koll på hur viktigt det här är. Och det är faktiskt rimligt. Är hemsidan inte något man arbetar med aktivt idag så kanske man inte heller ser nyttan av att mäta. Men det är viktigt!

Om allt du gör leder tillbaka till hemsidan (vilket det i slutändan gör i den Googlande värld vi lever i, vare sig man vill det eller inte) ger mätningen av besök en oerhörd insikt kring vad du gör som faktiskt funkar. Gör du en aktivitet och märker en ökad trafik till hemsidan = rätt aktivitet! Gör du en aktivitet som inte ger någon märkbar effekt på hemsidan = kanske dags att fundera på något nytt?

En grej till. Bara för att du inte arbetar aktivt med din hemsida idag betyder inte det att du inte vill göra det i framtiden. Och har du inte kört igång din mätning redan nu kommer det vara svårt att märka om ditt arbete gör någon skillnad – du har ju inget att jämföra med.

Hur får man då koll på sin trafik till hemsidan?

Det finns såklart en mängd sätt att göra det på. Det jag brukar rekommendera är Google Analytics. Dels för att det är det största verktyget på marknaden men också för att det är helt kostnadsfritt. När du ändå lägger in grejer på hemsidan rekommenderar jag också att aktivera Google Search Console – så får du koll på hur dina besökare hittar dig via Googles sökmotor.

Behöver du hjälp med att sätta upp detta? Eller har du satt upp det och behöver hjälp att tolka siffrorna verktygen spottar ur sig? Hör av dig till oss så hjälper vi till!

Och du… glöm inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev nedan! Då får du bland annat dom här inläggen i din inkorg ett bra tag innan jag lägger upp dom på övriga kanaler. Kul va?

En sammanfattning i videoformat

4 Responses