Vad gör du med besökare till din hemsida

Vad gör du med besökarna till din hemsida?

Tidigare i veckan skrev jag det här inlägget om hur viktigt det är att mäta trafiken till sin hemsida. På liknande tema skrev jag för ett tag sen även det här inlägget om hur man ska tänka kring frågan ”Hur får jag fler besökare till min hemsida?”.

Låt oss nu säga att du har det här på plats. Du mäter på ett bra sätt och du har en strategi för att få relevanta besökare till din hemsida. Hur tar du då hand om dina besökare?

För låt oss vara ärliga. De allra flesta besökare på din hemsida är bara fönstershoppare. Jämför vi med en fysisk affär så går dom flesta mest runt, kollar på dina grejer och går sen utan att handla något eller ens säga hej.

Hade du haft en fysisk affär hade du kunnat göra en enkel sak för att, så att säga, konvertera fler besökare till faktiska kunder. Du hade kunnat ha en person som hälsade, frågade om man behövde hjälp och sålde. Detta är faktiskt lika viktigt på din hemsida!

Visst. Du kanske inte kan ha någon fysisk person, då det är en digital värld. Men du kan försöka fånga in besökare ändå.

Har du gjort rätt ovan är de flesta av dina besökare relevanta för din verksamhet. Dom är alltså på jakt efter något liknande det du säljer. Däremot kanske dom inte är redo att köpa riktigt än. Och här finns en mängd olika saker, i olika svårighetsgrad och budget, du kan göra.

Hur gör man då?

Det allra enklaste du kan göra är att lägga till Facebooks chattfunktion. Då har du ett substitut för någon som säger hej och frågar om man behöver hjälp. Kolla gärna min gröna boll här nere till höger som exempel.

Har du lite mer tid och ambition – skapa ett innehållsrikt nyhetsbrev, som jag skrev om i det här inlägget, och integrera ett formulär för att fånga upp dina besökare och konvertera dom till prenumeranter.

När du sen kommer upp i lite mer antal besökare finns det fler grejer att göra. Här snackar vi nedladdningsbart innehåll, e-postautomationer och så vidare. Något som faktiskt, om det görs rätt, är riktigt effektivt!

Beroende på var du är i din process är dom här sakerna dock lättare eller svårare att komma igång med. Är du osäker på hur du ska göra? Läs mer om hur vi jobbar med digital marknadsföring och hör av dig till oss, vi hjälper mer än gärna till!

Och kom ihåg att prenumerera på mitt nyhetsbrev via formuläret nedan för mer tips liknande detta.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

En sammanfattning i videoformat!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *