5 vanliga misstag vid facebook annonsering

Facebook annonsering – 5 vanliga misstag att undvika

Facebook annonsering är idag en väldigt vanlig kanal för digital annonsering. Dels för att det är många som hänger där – men också för att det vid första anblicken är både relativt enkelt och billigt.

Men här blir det farligt! Just för att det verkar så enkelt och billigt är det väldigt lätt att man bara ger sig in i det utan tänk eller strategi och därför lägger en massa pengar på något som egentligen inte ger så mycket resultat.

Därför jag har här listat 5 vanliga misstag du ska akta dig för vid Facebook annonsering!

1. Du har en för stor målgrupp

Ett ställe där många går vilse är när man ska ställa in målgruppen i Facebooks annonsverktyg. Det finns så många variabler att det är svårt att överblicka. Därför är det lätt att välja en för generell målgrupp. Har du en för stor målgrupp minskar chansen att nå just dina kunder och du lägger en massa pengar på att synas för folk som inte är det minsta intresserade av din produkt. Ta en funderare – vilken är min målgrupp? Vilka av deras intressen kan man koppla till min produkt? Ställ sedan in din målgrupp efter det.

2. Du har en för liten målgrupp

Lika lätt hänt är det att göra en för snäv målgrupp. Du kan vara för specifik och därigenom få en liten målgrupp som dina annonser visas för. Har du bara gjort någon variabel fel där kommer du inte att få något resultat heller. Prova istället att ha en något mer generell målgrupp och testa lite olika spår i några annonser för att hitta rätt.

3. Du kör på alla placeringar

När du gör en annons i Facebooks annonsverktyg förslår verktyget var annonsen ska visas någonstans. Det kan vara lite olika beroende på vilket mål med annonsen du valt i steg 1, men generellt brukar Facebook vilka visa din annons på de flesta av sina annonsytor. Här behöver du ta en funderare – var kollar du själv på annonser? Jo – i nyhetsflödet. Klicka bland annat bort valet om att visa annonsen i högerkolumnen! När var senast du faktiskt tittade på en av dom annonserna själv? Se istället till att Facebook prioriterar dina pengar i nyhetsflödet.

4. Du hänvisar inte till en relevant landningssida

Att ta fram och formge en annons på Facebook är en konst i sig. Men när du väl har gjort det och du genererar klick – se till att klicken hamnar på en relevant landningssida. Allt för ofta händer det att när man klickar på annonser (vilket jag gör ganska ofta) och så hamnar man på en väldigt generell produktsida. Eller ännu värre, på en startsida. Tänk på att det man ser i annonsen och det man klickar på måste vara relevant till där man hamnar. För hittar du inte rätt där direkt som besökare – då stänger du och gör något annat istället.

5. Du mäter inte

Vi säger att du faktiskt har koll på allt ovan. Men hur vet du om det funkar eller inte? Jo – du måste mäta. Allt. Det som går att mäta måste du ha koll på och se över löpande under hela din kampanj. Allt från hur många som ser din annons, till hur många som klickar, till hur många som hamnar på din landningssida, till hur många som faktiskt köper din produkt. Visst – det kan finnas tillfällen där ditt mål med din kampanj bara är awareness – men du måste ändå ha koll på statistiken. En livsviktig grej här är att installera den så kallade ”Facebook-pixeln” (läs mer om den här). Mäta, mäta, mäta. Jag kommer tjata om det tills jag byter yrke och börjar köra lastbil istället.

Har du gjort något av dom här misstagen? Lugn. Jag har gjort alla! Det är så man lär sig. Så det är bara att testa, testa, testa.

Eller så tar du hjälp med det här. Facebook annonsering är en av våra expertområden! Läs mer om hur vid jobbar med digital annonsering här.

Prenumerera också gärna på mitt nyhetsbrev här nedan för löpande tips och tricks rörande digital marknadsföring!

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

En sammanfattning i videoformat!

2 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *