LinkedIn annonsering

LinkedIn annonsering – 5 misstag att undvika

För några veckor sedan skrev jag det här blogginlägget om 5 misstag att undvika när det kommer till Facebook annonsering. Det blev mycket populärt! Därför kommer här, som med så mycket annat populärt, den efterlängtade uppföljaren.

Men nu byter vi kanal till en kanal som just nu växer, i alla fall inom B2B världen – LinkedIn! LinkedIn har ju, som flera säkert vet, sitt eget annonsverktyg. Och även fast det på långa vägar inte är lika avancerat som Facebooks annonsverktyg finns här ändå flera ställen där man kan gå fel och betala massa pengar utan att få något resultat. Därför kommer här 5 misstag att undvika när det kommer till LinkedIn annonsering! Och precis som förra gången… jag har själv gjort alla och lärt mig den hårda vägen…

1. Du använder textannonser

När du scrollar igenom LinkedIn så ser du ibland så kallade textannonser. Det är annonser som inte är i flödet och som enbart består av en text. Gå du in via datorn är annonsen högst upp, ovanför fältet där du skapar en ny post, exempel på en sådan. Undvik dessa som pesten. Utgå från dig själv igen – när har du någonsin klickat på en sån? Dessa väljs om du till exempel väljer ”Website visits” som mål för din kampanj i steg 1 i annonsverktyget.

2. Du väljer ”Recent or permanent location”

I steg 2 i LinkedIns annonsverktyg finns valet att styra din målgrupp på vilken plats som befinner sig på. Av någon anledning är ”Recent or permanent location” förvalt. Väljer du sedan typ ”Göteborg” betyder det att de du visar annonsen för antingen bor i Göteborg (vilket är målgruppen du med all sannolikhet vill åt i det här fallet) eller nyss har varit i Göteborg. I värsta fall betalar du alltså pengar här för att synas för folk som alltså inte bor i Göteborg, utan som bara varit på genomresa. Vilket ju är värdelöst. Ändra istället till ”Permanent location”, så får du bara de som faktiskt bor i Göteborg.

3. Du specificerar inte målgruppen ytterligare

Precis som på Facebook är det viktigt att specificera din målgrupp. Väljer du bara plats visas annonsen för ALLA som råkar bo på den platsen. Se därför till att specificera ytterligare. LinkedIns annonsverktyg må vara underlägsen Facebook när det kommer till intresseprofilering (vilket inte är så konstigt då du generellt är mindre privat på LinkedIn i vad du delar och följer). Men troligtvis har du något hum om vilka du vill ska se din annons när det kommer till företagsstorlek, position i företaget, utbildning och så vidare. Har du installerat LinkedIns variant av ”Facebook pixeln” kan du dessutom styra annonser mot de som besökt din hemsida tidigare. Kul va?

4. Du sätter inte en total budget

Förvalsinställningarna i LinkedIns annonsverktyg är helt bananas. Dom är som gjorda för att du ska bränna massa pengar, helst innan du förstått att du gjort det. Ett exempel är punkt 2 i den här listan. Här är en till punkt! Där du väljer budget är ”Set a daily budget” förvald. Dessutom är det inställt på att köra annonsen från nu… till för evigt. Kom ihåg att välja ”Set both a daily and total budget” – och sätt den totala budgeten efter ditt maxtak för din kampanj. Då vet du vad du max kommer att lägga på din annons och du vet att det inte kommer att dra iväg mer än så. Mycket viktigt!

5. Du hänvisar inte till en relevant landningssida

Var det här inte en punkt för listan jag gjorde om Facebook annonsering? Jo. Men det är lika viktigt när det kommer till LinkedIn annonsering. Du kan ha en hur snygg och kreativ annons som helst och du kan ha visat den för exakt rätt målgrupp – men hänvisar du inte till något relevant är du körd. Då kan du lika gärna strunta i det. Ledsen… men så är det faktiskt. Se till att de som klickar på din annons faktiskt hamnar på något som är relaterat till det som de klickade på. Annars… ja… då går dom snabbt därifrån och du har kastat pengar i sjön…

Det var 5 vanliga misstag. Men det finns såklart ett hundratal andra saker som kan vara bra att ha koll på när det kommer till LinkedIn annonsering. Till exempel bara det där med att formge en annons som funkar på LinkedIn… för det är inte nödvändigtvis samma sak som funkar på Facebook.

Så ta hjälp av någon, till exempel oss på Sahlqvist Marknadsutveckling AB, som har koll på det här och kan guida dig rätt. Läs gärna här hur vi jobbar med digital annonsering.

Och glöm inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev nedan! Jag skickar löpande tips och tricks rörande digital marknadsföring.

One Response