Digtital marknadsföring

5 verktyg för din digitala marknadsföring

Oavsett vilket område du jobbar inom så behöver du ha koll på dina verktyg. Är du snickare behöver du hammare och skrivmejsel. Är du läkare behöver du stetoskop och en sån där fin vit rock.

Det gäller även när det kommer till digital marknadsföring. Möjligheterna är dock enorma och verktygen fler än man kan räkna. Alla har dessutom sina favoriter som de propagerar för. Och idag… tänkte jag dela med mig av 5 av mina favoritverktyg som du kan ha nytta av när det kommer till digital marknadsföring!

1. MailerLite

Det finns en uppsjö av system för e-post och marketing automation. En av de största på det här området är Mailchimp, som du kanske hört talas om. Mailchimp funkar superbra för de flesta behov (jag använder Mailchimp till den här sidan) – men vill du utveckla din marknadsföring något så skulle jag rekommendera MailerLite.

I MailerLite kan du skicka nyhetsbrev och strukturera dina listor. Men du kan också skapa snygga landningssidor, avancerade automationer och popups till din hemsida.

Allt det här går såklart att göra i Mailchimp med – så det är en fråga om tycke och smak. Men jag brukar köra med MailerLite för mina kunder. För jag gillar det snäppet bättre!

Läs mer om MailerLite här.

2. Hotjar

Har du någonsin funderat på hur exakt dina besökare beter sig på din sida? Alltså om dom klickar någonstans där det inte finns en länk? Hur dom rör musen? Och hur långt dom scrollar? Funderar du dessutom på hur du ska presentera det här på ett coolt sätt?

I Hotjar kan du skapa så kallade ”Heatmaps” där du kan se exakt var dina besökare klickar, hur dom rör musen och hur långt dom scrollar. Du kan dessutom spela in alla webbplatsbesök och se i realtid hur en specifik besökare rör sig på din hemsida. Ganska coolt va? Det är perfekt om du vill analysera vad som funkar och vad som är otydligt på din hemsida. Dessutom är det gratis upp till 3 heatmaps och 100 inspelningar – vilket ger dit ett hum om hur verkligheten ser ut.

Som en extra bonus kan du dessutom direkt i verktygen skicka ut så miniundersökningar till dina besökare. Vilket ju också kan vara trevligt och lärorikt då och då.

Läs mer om Hotjar här.

3. Triggerbee

Jag har pratat om just Triggerbee tidigare – men det är faktiskt ett av mina favoritverktyg. Vill du bli lite mer avancerad i din marketing automation är det ett mycket användbart verktyg. Du lär känna dina besökare och deras intressen ganska specifikt och kan baserat på detta ge dina besökare information om det som just dom är intresserade av. Läs gärna mitt tidigare inlägg om just Triggerbee! Eller läs mer om Triggerbee här.

4. Buffer

När det kommer till att hantera sina sociala medier finns det en uppsjö av verktyg. Under flera år använde jag Hootsuite – men på senare tid har jag fastnat för Buffer. Buffer gör det enkelt att schemalägga och uppdatera sin närvaro på sociala medier. Dessutom är det gratis upp till 3 konton. En annan sak jag gillar skarpt är att du via Buffer kan lägga upp video på Instagram direkt från din dator. Gone are the days när du behövde skapa filen i datorn, skicka den till telefonen och lägga upp den därifrån!

Kom bara ihåg att om du jobbar mycket med video på LinkedIn – så ladda upp din video direkt på LinkedIn och inte via Buffer – för just den grejen fungerar lite halvkasst.

Läs mer om Buffer här.

5. Google Analytics

Goes without saying egentligen. Jag skrev ett ganska långt inlägg för ett tag sen om just Google Analytics, läs det gärna här. Vill du samla ihop din webbplatsdata på ett bra, och dessutom helt gratis, sätt är Google Analytics en grej för dig. Du bör installera Google Analytics minuten du går live med din nya hemsida. Oavsett vilka verktyg du använder sen är det alltid bra att ha den grunden att stå på. Läs mer om Google Analytics här.

Sen finns det som sagt en miljon andra verktyg där ute med när det kommer till digital marknadsföring. Verktyg som både gör exakt samma saker som verktygen ovan och helt andra saker. I slutändan beror ditt val av verktyg helt på vem du är och vilka dina kunder är. Men med dessa bör du komma ganska långt i de flesta fall.

Har du något favoritverktyg? Låt mig gärna veta i en kommentar! Och glöm inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev nedan. Så ses och hörs vi!

Comments are closed.