vad är operativ kommunikation

Vad är operativ kommunikation?

Nu är det dags igen att göra ett nedslag i varumärkets värld. För en vecka sen skrev jag det här blogginlägget om vad planerad kommunikation är. Planerad kommunikation var ju ett av de tre områdena som man behövde ha koll på för att uppnå det där magiska med integrerad kommunikation och därigenom få koll på sitt varumärke.

Idag går vi vidare med nästa del i den här trion – operativ kommunikation.

Vad är då operativ kommunikation?

Förra veckan skrev jag ju att planerad kommunikation var all den reklam och marknadsföring du gör som är planerad. Det är alltså bilden du vill ge av dig och ditt företag. Den operativa kommunikationen är det som faktiskt sker.

Vad gör ni på jobbet ut mot kunderna i verkligheten? Hur bemöter supporten kunder med problem? Vad säger er säljare? Är produkten eller tjänsten bra? Kort sagt – håller ni det ni lovar i den planerade kommunikationen?

Lika viktigt som det är att ha en bra marknadsplan för din planerade kommunikation – lika viktigt är det att ha koll på den operativa kommunikationen. För håller ni inte det ni lovar – ja… då kommer ni få stora problem med det tredje området sen (som jag kommer skriva om i ett kommande inlägg om någon vecka).

Hur får man koll på den operativa kommunikationen?

Hur får man då koll på ens operativa kommunikation? Det finns framför allt två grejer som är viktigt för dig att ta reda på. Den första är – hur upplever era kunder er? Det absolut enklaste sättet här är att fråga dom. Har du några få kunder? Ring upp dom och kolla. Har du fler? Skicka ut en kundundersökning och fråga. Se bara till att du ställer några få relevanta frågor, och inte ett formulär med 20 frågor i stil med ”vad tycker du om vår profilfärg?”.

Grej två du måste ha koll på är vad ni internt upplever att ert varumärke är. Är ni några anställda är det troligt att ni också har några olika uppfattningar om just detta. Det är inte bra – för det leder till spretighet utåt när ni interagerar med era kunder. Här måste ni sätta er ner och prata igenom detta och sen definiera vad ni är. För du som ägare eller chef kan absolut bestämma vad ni ska vara – men är inte dina anställda med på detta och faktiskt agerar efter det… ja… då spelar inte den där 20-sidiga fina PDFen med varumärkesplattformen någon roll över huvud taget.

Men det är lite komplicerat att få koll på det här. Behöver du hjälp – så hör av dig till oss. Vi kan hjälpa dig både med en kundundersökning och en intern workshop för att få koll på er operativa kommunikation internt. Läs mer här hur vi jobbar med begreppet varumärke.

Nästa gång vi kommer tillbaka till ämnet integrerad kommunikation och varumärke har vi kommit fram till den sista delen i den glada trion – tredjepartskommunikation. Tills dess, glöm inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev nedan.

One Response