kontinuitet ditt viktigaste verktyg

Kontinuitet – ditt viktigaste verktyg

Man ser det ibland och man hör det ibland. Dom där solskenshistorierna där någon har provat en grej en gång och lyckats fantastiskt bra och sålt en massa.

Och jag vill inte säga att det inte kan hända. Men samtidigt är den typen av grejer ett ständigt återkommande gissel för oss som jobbar med digital marknadsföring. För 99 gånger av 100 (eller ja… fler faktiskt skulle jag säga) är det inte så det går till. I de överlägset flesta fall måste man göra något ganska många gånger innan det börjar ge resultat. Och det är bland det viktigaste jag vill dela med mig av i allt jag gör – vikten av kontinuitet.

Jag jobbade en del med en kontakt nere i Göteborg i min gamla anställning (hej Navid!) och han sa en grej som särskilt fastnat i mig och det är att kontinuitet spöar kreativitet alla gånger. Och även fast det såklart är något förenklat – så ligger det mycket i det.

Jag har pratat om det här med bruset tidigare, eller snarare avsaknandet av det. Att det inte handlar om att man måste nå igenom något magiskt brus – utan snarare att synas för ens målgrupp när din målgrupp har förutsättningar att ta till sig ditt budskap. Och det har inte alla hela tiden. Det är en anledning till att kontinuitet är så pass viktigt. Ditt budskap kanske passerar din målgrupp en massa gånger utan att den agerar, för att den inte är där just nu. Men en dag är den där och är du då inte kontinuerlig i ditt arbete så kanske du missar den kunden just då.

En annan viktig poäng men kontinuitet är att man helst gör affärer med någon man har förtroende för. Och du får inget förtroende om du gör något en gång. Gör du däremot din grej ofta och löpande – ja, då bygger du sakta men säkert förtroende.

Hur kan man då göra?

Tänk på din verksamhet. Vad är du expert på? Vilka problem löser du? Vad tycker dina kunder? Hitta något ämne du kan skapa mycket innehåll kring. Lägg sedan upp en plan för när du ska producera ditt innehåll, hur du ska sprida det och hur ofta du ska sprida det. Min plan ser ut såhär:

Innehåll: Jag delar med mig av mina kunskaper kring digital marknadsföring. Det gör jag för att stärka mitt varumärke som expert inom detta. När man tänker på digital marknadsföring vill jag att man tänker på mig.

När: Jag producerar mitt innehåll främst på måndagar. Då skriver jag mina blogginlägg och då spelar jag in mina korta filmklipp.

Hur: Jag delar med mig av mina blogginlägg genom att dela videos kring dom på Facebook, Instagram och LinkedIn, och hänvisar tillbaka till min blogg (där du är nu).

Hur ofta: Jag lägger ut en ny video och ett nytt blogginlägg varje tisdag och torsdag.

Det här har jag gjort löpande sen mitten av augusti i år. Funkar det då? Här kommer det… ja, nu börjar det ge resultat. Väldigt länge gav det inte ett piss, mer än en tydlig tillströmning till min hemsida varje gång jag la ut något nytt. Men nu börjar jag så smått höra av folk som sett mina videos och läst mina blogginlägg – vilket jag tycket är superkul! Det har till och med börjat ge mig lite affärer.

Men min poäng är att det hade aldrig hänt om jag hade gett upp efter en eller två veckor. Kontinuitet is key!

Om vi tillsist kommer tillbaka till min kontakt från Götet och hans sägning om att kontinuitet spöar kvalitet varje gång – så är det absolut. Men det svåra är att för att det ska funka så behövs ett visst mått av kreativitet i det som du kontinuerligt puttar ut. Och det är väl det som är det svåra och tidskrävande många gånger.

Behöver du hjälp med det här? Tveka inte att kontakta oss! Passa också på att prenumerera på mitt nyhetsbrev i formuläret nedan, när du ändå är här tänker jag.

Comments are closed.