vad är tredjepartskommunikation

Vad är tredjepartskommunikation?

Tredjepartskommunikation. Den sista delen du behöver ha koll på i trion för att nå det där magiska med integrerad kommunikation. Trion som också består av planerad kommunikation och operativ kommunikation. Det är denna del vi ska titta på lite närmare idag.

Vad är då tredjepartskommunikation?

Om vi börjar med att sammanfatta dom två tidigare delarna så var ju planerad kommunikation all reklam och marknadsföring du gör som är planerad och operativ kommunikation var det ni faktiskt gör utåt mot kunden i vardagen – alltså support, försäljning och all kundkontakt egentligen.

Tredjepartskommunikation är ett steg längre. Vad kommunicerar era kunder med sina vänner och bekanta?

Det är alltså det tredje steget i ledet. Steg ett var vad vi själva säger att vi är, steg två är vad vi faktiskt gör och vad våra kunder upplever att vi är och det tredje steget är alltså vad våra kunder kommunicerar vidare. Det här sista steget är det svåraste att få koll på – men egentligen det allra viktigaste. För det är här vi får ett kvitto på exakt hur vår verksamhet upplevs. Rekommenderar våra kunder oss? Tycker dom att vi är skit? Det är här hela vårt arbete med varumärke antingen lyfter eller havererar totalt.

Låt mig ta ett exempel.

Du säljer pennor. Du säger i din planerade kommunikation att det här är bland dom bästa, om inte de bästa, pennorna på marknaden idag. Bläcket räcker länge, linjerna blir fina och pennans ergonomi gör att du kan skriva i timmar utan att få ont i handen. Och skulle något problem uppstå – ja, då är ni där och hjälper till direkt!

Men. Ånej. En kund har fått ont i handen och ringer er support. Men ni har jobbar med er operativa kommunikation – så kunden får ett trevlig bemötande. Ni säger att ni ska åtgärda detta och kunden lägger på luren med en nöjd min. Wow, tänker kunden. Det var precis så som dom sa att det skulle vara. Kunden berättar om detta för sina vänner som sen sprider ert varumärke vidare i positiva ordalag. Grattis! Du har uppnått framgångsrik tredjepartskommunikation!

Låt oss säga att din kund snarare hade fått ett dåligt bemötande i telefonen och inte alls fått det som den blivit utlovad i er planerade kommunikation. Vad hade kunden då sagt till sina vänner och vad hade då kommunicerats i tredjepartskommunikationen? Vilket rykte hade ni då fått bland kunder som är på jakt efter en riktigt bra penna?

Hur får man koll på tredjepartskommunikationen?

Den planerade kommunikationen har vi ju stenkoll på – det är ju vi som sänder den. Den operativa kommunikationen kan vi ta reda på genom en intern workshop och en kundundersökning. Men tredjepartskommunikationen då? Ja, till viss del kan du få koll på den via kundundersökningen. Ställ en fråga om dina kunder rekommenderar dig till sina vänner – då får du en fingervisning om det är positivt eller negativt. Prova också att kolla in era recensioner online och sök runt lite på ert varumärke.

Är du ett större företag rekommenderar jag även att du skaffar en tjänst för omvärldsbevakning. Det finns ett gäng där ute, både svenska och internationella. Jag har provat ett gäng sånna, hör av dig om du behöver tips.

Är du ett mindre företag kan dock den kostnaden kännas stor. Behovet kanske inte är där heller då det kanske inte skrivs jättemycket om dig. Då kan jag rekommendera Google Alerts. Där kan du antingen gå fram relevanta nyheter inom din bransch eller få koll på var och hur ditt varumärke nämns. Det är dock ett gratisverktyg och som sådant har det sina begränsningar. Men det kan vara lagom för dig om du är ett mindre bolag.

Behöver du hjälp kring något av allt det här jag nämnt ovan? Läs om hur vi jobbar med varumärke och kontakta oss så tar vi ett möte och ser hur vi kan hjälpa dig och ditt företag.

Och glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev nedan för mer av den här typen av inlägg!

Comments are closed.