varma leads vägen till fler affärer

Varma leads – vägen till fler affärer

Säga vad man vill om det – men en stor del av att driva ett företag är försäljning. Du kan ha en hur bra produkt eller tjänst som helst, men haltar din försäljning så kommer du att få det svårt.

Det finns en mängd sätt att jobba med försäljning idag. Vissa ringer kalla samtal, vissa knackar dörr, vissa använder andra tekniker. Jag är ingen expert på försäljning alls – men det finns många metoder där ute.

En sak som dock kan underlätta din försäljning är att försöka skapa så kallade varma leads.

Vad är varma leads?

Om vi börjar med att kolla på kalla samtal. I ett kallt samtal ringer du till en potentiell kund som inte har någon aning om vem du är, vad du gör och varför den ska köpa av just dig. Den potentiella kunden har ingen relation till dig över huvud taget. Det kan absolut funka ibland, om du är grym på att prata i telefon, men de allra flesta gångerna kommer det inte att göra det. Tricket här är att försöka ”värma upp” leadsen innan du ringer.

Hur gör man då det?

För att skapa varma leads behöver du skapa en relation till dom. Jag har pratat om det här med att lära känna sina besökare tidigare och det är precis så du måste göra. När du får en besökare till din sida måste du försöka förstå vad just den besökaren är intresserad av. När du sen förstår det kan du hjälpa din potentiella kund med mer information om just det vilket får effekten av att den potentiella kunden får en bild av dig som hjälpsam och expert på just ditt område. Förstått bygg på det en tid. Sen kan du antingen föreslå ett möte eller ringa upp och plötsligt är det ett helt annat samtal. Den potentiella kunden känner till dig. Den vet vad du gör och den vet att du är experten inom just detta. Sen för all del betyder inte det att den är på en plats där den är redo att köpa just nu, men chansen ökar betydligt.

Att uppnå detta är dock ett pussel. Du måste ha koll på din hemsida och din konvertering där. Du måste ha ett system för att värma upp leads, helst automatiskt. Och du måste ha en metod för att dra besökare till din sida och in i ditt system. Till råga på det måste du ha stenkoll på din planerade kommunikation, din operativa kommunikation och din tredjepartskommunikation. Det är alltså många delar att ha koll på.

Men det är här vi kommer in. Det här ekosystemet är en av de största grejerna vi sysslar med och vi hjälper gärna till. Kontakta oss så tar vi ett möte för att se hur vi kan hjälpa just dig.

Och glöm inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev nedan för fler tips!

One Response