var relevant i ditt relationsbygge

Var relevant i ditt relationsbygge

Relationsbygge. Där är ett ord som jag verkligen gillar och som är framtiden, och faktiskt nutiden, för marknadsföring i dess alla former.

Vi kanske använder oss av fancy verktyg idag för att nå vår målgrupp men i slutändan är det egentligen väldigt enkelt – människor vill göra affärer med människor, som de dessutom känner förtroende för. Därför är relationsbygge något du verkligen bör kika på, om du inte redan gjort det.

Jag har skrivit om det här förut. Förra veckan skrev jag det här inlägget om hur man skaffar sig varma leads till sin försäljning genom att lära känna din potentiella kund och erbjuda relevant innehåll. Just det här vill jag spinna vidare på lite idag.

Hur ska man tänka?

För att kunna erbjuda relevant innehåll måste du först lära känna din besökare. Det finns mängder av sätt att göra det på, men när du väl gör det måste du ta vara på den kunskapen. Och inte försöka slänga på din potentiella kund en massa saker den inte är intresserad utav.

Låt oss säga att du driver ett hälsocenter. Du säljer massage, du har en naprapat och du har yogaundervisning. Nu kanske du tänker helt rätt och erbjuder en del kunskap kopplat till just dom här olika områdena. Du kanske har en guide med 3 steg för att komma igång med din yoga. Men när din besökare väl laddat ner den här guiden så skickar du, i dina uppföljande mejl, mest information om massage. Med all säkerhet är den som laddat ner din guide om yoga inte intresserad av massage, i alla fall inte just nu, och kommer då inte läsa dina mejl och du kommer inte att få ut det du vill utav dom.

Gör såhär

Se istället till att ha lite olika flöden kring det här – lite olika spår helt enkelt. Har en besökare laddat ner din yoga-guide – skicka uppföljande mejl om just yoga! Har den laddat ner en guide om massage – skicka mer om massage. Då ökar sannolikheten att din besökare faktiskt läser dina mejl och tycker att du erbjuder något som faktiskt är relevant för dom. Du blir alltså relevant i ditt relationsbygge.

Det är såklart en konst att få ihop det här på ett bra sätt. Och har du inte kunskaperna själv – se till att ta hjälp från någon som har dom. Läs gärna mer om hur vi jobbar med digital marknadsföring här och kontakta oss så tar vi en kaffe och ser vad vi kan göra tillsammans. Och till sist… glöm inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev via formuläret här nedanför.

Tags: No tags

Comments are closed.