4 tips för att komma igång med innehåll

4 tips för att komma igång med innehåll!

En sak som jag ständigt tjatar om är vikten av att ständigt publicera nytt innehåll, också kallat content på reklamspråk. Det är en superbra sak för dig som vill bygga dig och ditt varumärke som experten inom ditt område. Det handlar om att dela med sig av kunskap och tips rörande just ditt verksamhetsområde och därigenom skapa förtroende hos dina potentiella kunder.

Men hur ska man då göra för att komma igång med sitt innehåll? Både till sin blogg och sina sociala medier? Här kommer fyra av mina bästa tips för att komma igång!

1. Ta fram några vanliga frågor om ditt område och svara på

Frågor och svar är en perfekt sak att bygga innehåll kring. Och då de flesta verksamheter har ganska många olika frågeställningar som kommer in så är det här också källa för en ganska stor mängd content.

Låt oss säga att du säljer tjänster inom IT-säkerhet. Fundera på några av de vanligaste frågorna du får. Skapa sedan ett blogginlägg och ett inlägg för sociala medier per fråga. Svara på frågan på ett så utförligt vis att den som läser verkligen känner att den fått något ut av ditt svar. Därigenom visar du att du faktiskt vet vad du pratar om och bygger därigenom förtroende.

2. Dokumentera din verklighet

En annan typ av content som fungerar bra, framför allt i sociala medier, är ”bakom kulisserna” material. Jag har sagt det förut, och kommer säga det många gånger till – människor vill göra affärer med människor. Därför är det viktigt att dina följare får se att du finns på riktigt och är ute och gör saker i verkligheten.

Är du påväg till ett möte utanför kontoret? Ta en bild och lägg upp. Har du haft ett spännande möte med en kund? Ta en bild tillsammans och skriv (det du får) om ert samarbete. Eller har ni fika på kontoret? Dela med er av den stunden. Få dina följare att känna att dom är en del av er vardag för det kommer gynna er i längden.

3. Ha ständigt innehåll i bakhuvudet

När du är ute och jobbar, oavsett vad du jobbar med, lär du springa på saker kopplat till din verksamhet som får dig att tänka några extra varv. Det kan vara någon nyhet, någon funktion du inte tänkt på förut eller ett nytt beteende du inte lagt märke till. Skriv upp det lite snabbt och skriv sedan ett lite längre utvecklande inlägg rörande just detta. Det visar dina följare att du är med i matchen och genuint bryr dig om det du gör. Försök alltså att ständigt ha begreppet innehåll i bakhuvudet.

4. Våga skriva skitdåligt innehåll

Att vara perfektionist är många gånger en bra grej. Men när det kommer till att skapa innehåll kan det skapa problem för dig. För let’s face it. Ingen är bäst på något i början. Alla gör fel och alla är dåliga i början. Våga vara dålig! Våga ta fram innehåll som inte är fantastiskt och våga dela med dig av det. Du kommer att bli bättre och ditt innehåll kommer att bli bättre med tid. Det är en vanesak. Men du kommer inte bli bättre om du inte övar och vågar vara dålig i början.

Och även när du sen kommit igång och faktiskt är ganska bra – få inte panik om du tar fram något lite sämre ibland. Jag har flera inlägg på den här bloggen jag tycker är halvdåliga och på gränsen till kassa. Men jag delar med mig av dom ändå – för jag lär mig alltid något av det och det finns alltid en kärna och idé jag tycker är bra. Och det här med kontinuitet är ju som ni vet så ofantligt viktigt.

Det var fyra av mina bästa tips för att komma igång med sitt innehållsarbete. Vill du har fler tips löpande om allt som rör digital marknadsföring? Prenumerera på mitt nyhetsbrev här nedanför! Eller kontakta mig så kan vi ta en fika om saken.

Comments are closed.