börja i rätt ände med din kommunikation

Börja i rätt ände med din kommunikation

Marknadsföring och kommunikation är roligt. Det är något som många är överens om. Man kan tycka att det är svårt och inte riktigt vet hur man ska göra, men man tycker ändå att det är ganska roligt.

Men just det faktumet att det är roligt gör det också lite farligt. För risken är att man går iväg och gör en massa saker utan att först ha gjort grundjobbet. Det leder dels till att man slösar tid men även i värsta fall att man faktiskt skadar bolaget.

Jag har ju tidigare pratat om det här med integrerad kommunikation och dess beståndsdelar planerad kommunikation, operativ kommunikation och tredjepartskommunikation. För att uppnå detta på ett effektivt sätt måste du börja i rätt ände.

Vad du måste ha koll på

Du måste, innan du gör några marknadsaktiviteter över huvud taget, ha koll på ditt varumärke, din målgrupp och dina budskap. Och du måste ha koll på det här ganska grundligt. Det räcker inte med att tycka att ens varumärke är en viss produkt, som alla behöver, och buskapet är ”köp nu”. Hur lätt det än hade varit om så var verkligheten. Du måste ha stenkoll på dessa begrepp och vad de innebär för dig, för annars kommer du aldrig att uppnå integrerad kommunikation.

Risken är snarare att du gör helt fel aktiviteter, mot helt fel målgrupp med helt fel budskap. Och det kostar dig inte bara tid. Både den operativa kommunikationen och tredjepartskommunikationen blir lidande – för det du säger i din planerade kommunikation stämmer inte alls överens med hur det faktiskt är.

Försök att tänka ur de här perspektiven

Varumärke

Vad är kärnan i diin verksamhet? Vem är du? Vilka är dina anställda? Vad är det ni gör egentligen och vilka problem löser ni? Hur uppfattar er omgivning er egentligen?

Målgrupp

Vilka finns i din målgrupp? Hur kan du dela in din målgrupp i undergrupper? Vad definierar dessa grupper? Vad skiljer dom åt? Vilka problem har dom?

Budskap

Baserat på vilka ni är och vilka era kunder är – vad ska ni ha för övergripande budskap? Är det olika budskap för olika målgrupper? Vad kan ni säga som faktiskt stämmer överens med er verksamhet – men vinklat dill de olika målgrupperna?

När ni har koll på allt detta. Då, och först då, kan ni springa iväg och börja göra marknadsaktiviteter. Först då kan ni bygga en hemsida, först då kan ni påbörja en närvaro i sociala medier…

Vi hjälper dig gärna att få stenkoll på det här. Läs hur vi jobbar med varumärke och kontakta oss så bokar vi ett möte och pratar mer. Och glöm inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev här nedan för löpande tips om digital marknadsföring!

One Response