LinkedIn - påväg mot världsherravälde

LinkedIn – påväg mot världsherravälde! …eller?

Ett decennium närmar sig sitt slut. Vilket är helt galet egentligen! 2010 var året jag påbörjade min första marknadsföringsrelaterade anställning och nu är vi snart där… vid 2010-talets slut. Snart är vi inne i 20-talet!

För att ta ett riktigt redigt farväl av 2010-talet tänker jag därför nu i några blogginlägg gå igenom några av de viktigaste sakerna som hänt inom den digitala marknadsföringens värld. Vi börjar med en plattform som inte har sitt ursprung i 2010-talet, men som jag tycker verkligen kommit att bli något helt annat de senaste åren – LinkedIn.

Inte något nytt

Du kanske tror att LinkedIn är något nytt? Men faktum är att det är ett av de äldsta levande sociala nätverken där ute. Plattformen grundades redan 2002! Men det som från början var mest en digital CV-databas har under (främst) 2010-talet utvecklats till något helt annat. Visst, CV-delen finns fortfarande där, men det har blivit en helt annan maskin. Nätverksdelen utvecklades först. Man började connecta med andra och prata om arbetsrelaterade frågor. Och där var det kvar ganska länge. Tills någon började tänka ”hm… man kanske kan använda sig av det här för att bygga personligt varumärke?”.

Och på den vägen gick det sen. Tills fler och fler företag, främst inom B2B, fick upp ögonen för den här plattformen och dess möjligheter. Fler och fler företag ploppade upp och de senaste åren har LinkedIn kraftigt förbättrat sin annonsmotor. Samtidigt har fler och fler anställda på större bolag börjat sprida bolagets budskap i de egna kanalerna. Så man kan lugnt säga att företag de senaste åren börjat roffa åt sig en större och större del av LinkedIn-kakan.

Men betyder detta att LinkedIn är påväg mot världsherravälde?

Kanske. Bara 20-talet har svaret på den frågan. Men jag är tveksam. Vad vi ser nu är ett LinkedIn (sedan 2016 ägda av jätten Microsoft) som är på en plats ganska lik den Facebook var på för några år sedan. Fler och fler börjar använda sig av plattformen. Det diskuteras mer och mer om olika saker och fler och fler företag har fått upp ögonen för detta. Visst – LinkedIn kan vara smarta och se att deras plattform inte är Facebook och att annonseringen ska hållas på en måttlig nivå (vilket jag tycker att den är idag). Men det troliga är att de blir mer och mer som Facebook – en kanal fler och fler faktiskt lämnar idag, mycket på grund av den ökade annonseringen.

Så det blir spännande att följa LinkedIns fortsatta resa! Jag kommer att vara kvar på plattformen under lång tid framöver – då jag tycker att den ger mig riktigt mycket. Läs mina tidigare inlägg rörande LinkedIn. Och glöm inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev här nedan.

En sammanfattning i videoformat!

3 Responses