Facebook stryper organisk spridning för företagssidor

Facebook stryper organisk spridning för företagssidor

Decenniet som är 2010-talet närmar sig sitt slut. Helt sjuk! Jag började jobba inom marknadsföring 2010 och mycket har hänt de senaste 10 åren.

Därför tänkte jag ta ett redigt farväl av det här decenniet med en serie blogginlägg om det viktigaste som hänt inom den digitala marknadsföringens värld, de senaste 10 åren. Förra veckan pratade jag om LinkedIn och dess potentiella väg mot världsherravälde. En plattform jag få jämförde LinkedIn med är den jag tänkte prata om idag – nämligen Facebook.

Stora förändringar för Facebook

Facebook är inte heller något nytt för 2010-talet. Det startades ju som bekant av Mark Zuckerberg 2004 och har varit tillgängligt i Sverige sedan 2006. Men det är under 2010-talet som plattformen nådde sin peak och påbörjade sin resa mot det som kanske är slutet för plattformen.

För det skedde stora förändringar under början av 2010-talet för Facebook. Man växte jättemycket! Till råga på det köpte man 2012 Instagram och 2014 WhatsApp. Det blev en koloss. Och är man en koloss behöver man, såklart, tjäna pengar.

Facebook tjänar sina pengar på annonser och det är något som blivit tydligare och tydligare för användarna under 2010-talet. Annonserna har blivit fler och finns dessutom på fler platser i Facebooks plattformar. Det i sig är något som, såklart, varit en stor påverkan för den digitala marknadsföringen under det senaste decenniet. Men, menar jag, inte den största!

Den största påvekran

Den största påverkan, menar jag, är Facebooks beslut att ganska hårt strypa den organiska spridningen av innehåll från företagssidor. Det är idag enormt svårt att få ut innehåll via företagssidor, om du inte sponsrar inläggen. Facebook menar att det är för användarnas skull, att de inte ska överösas med företagsinlägg, men egentligen skulle jag säga att det bara är en ursäkt för att kunna få in mer annonspengar.

Och såklart är det i teorin bra för användare. Men för oss marknadsförare ställer det till saker lite. Facebook blir en dyrare och dyrare kanal att finnas på vilket gör att det blir svårare och svårare att räkna hem en Facebook-satsning. Det är fortfarande fullt möjligt, om man vet vad man sysslar med. Men jag tror att detta under 20-talet kommer leda till att fler och fler företag vänder sig till andra plattformar.

Det återstår såklart att se vad som händer med Facebook under 20-talet. Kanske har jag helt fel. Men jag tror att vi har en ny MySpace på gång.

Har du några funderingar på om Facebook är rätt kanal för dig? Eller funderar kring hur du kan synas online i allmänhet? Kontakta mig så tar vi en fika! Och glöm inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev nedan.

En sammanfattning i videoformat!

3 Responses