personifiering och automatisering

Personifiering och automatisering

Så är vi tillslut här. Efter 45 blogginlägg under 2019 är vi nu framme vid det sista för året – nummer 46! Och det betyder också mitt allra sista blogginlägg under det här decenniet som är 2010-talet. Om bara ett fåtal veckor är vi inne i 20-talet. Galet!

För att säga hej då till det här decenniet har jag nu under ett antal inlägg skrivit om det viktigaste som hänt inom den digitala marknadsföringen under 2010-talet. Du hittar alla inlägg i denna serie här. Jag har ett par ämnen till jag vill ta upp, men de får alltså vänta till nästa år. Idag vill jag prata om en stor förändring, eller utveckling är kanske ett bättre ord, som skett under decenniet. Personifiering och automatisering.

Vi känner våra kunder bättre idag

En stort förändring som skett de senaste åren är möjligheten att lära känna våra potentiella kunder på ett helt nytt sätt. Via Google Analytics har vi visserligen sen 2005 kunnat följa trafiken på webben. Men det har mer varit i generella termer – såsom antal besökare, tid på hemsidan, konverteringsgrad och så vidare. Vi har fått den stora bilden. Men de senaste åren har verktyg som Hubspot, Triggerbee och Hotjar gjort det möjligt att på ett mycket närmare sätt lära känna våra potentiella kunder. Jag har skrivit om detta tidigare.

Under decenniet har också möjligheterna att automatisera vår digitala marknadsföring ökat enormt och när dessa två grejer mer och mer har vuxit ihop har magi uppstått.

The magic of knowing

Nu har vi nått en plats där vi kan bygga mer eller mindre automatiska marknadsföringsmaskiner. Vi kan spåra vad en besökare är intresserad av och baserat på det kan vi ge just denna besökare en skräddarsydd upplevelse bara för den. Görs det på rätt sätt kan det betyda att en besökare kollar in ett av dina verksamhetsområden ganska noggrant, men går därifrån. Då kan denna besökare automatiskt få mer information kring just detta till sin e-post samt få se annonser och innehåll i sociala medier kopplat till just detta. Eftersom vi kan vara ganska specifika här minskar också risken att det upplevs som spam – för besökaren är ju redan faktiskt intresserad av just detta. Svin coolt!

Betyder det då att vi som jobbar med marknadsföring under 20-talet kommer att bli bortautomatiserade? Vem vet. Men jag är inte allt för orolig – för det kommer fortfarande krävas en tanke och en strategi bakom detta. Det är som jag brukar tjata om – man kan köpa en massa fancy verktyg men har man inte en strategi bakom är det bara bortkastade pengar.

Är du nyfiken kring hur du skulle kunna implementera den här typen av tänk i din verksamhet? Kontakta oss så tar vi en fika!

Nu önskar jag dig som läser den här bloggen en god jul och ett gitt nytt år! Vi ses med mer skoj i januari! Tills dess – glöm inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev här nedan.

En sammanfattning i videoformat!

Comments are closed.