content marketing boomen

Content marketing boomen

2010-talet är ju till sin ända och vi är nu inne i ”det glada 20-talet” igen. Det ska bli spännande att se vad det har att bjuda på när det kommer till marknadsföringens värld. Men vad var det viktigaste som hände inom marknadsföringen under 2010-talet? Det har jag i ett antal blogginlägg gått igenom nu och idag är vi framme vid en stor puck – content marketing boomen.

För även fast tänket kanske inte var helt nytt – så var det på 2010-talet det blev en grej det här med content marketing.

Vad är content marketing?

Vi ska hålla koll på en sak. Och det är att content marketing inte är synonymt med content. För content kan (och bör) man skapa och sprida. Men har man inte en plan och tanke bakom det så stannar det där. Det blir bara content och det ger i slutändan inte så mycket.

Content marketing tog det här ett steg längre. Det handlar absolut om att ta fram innehåll. Men det gjordes strategiskt. Man tog reda på vilket innehåll ens målgrupp faktiskt är intresserad av, vad målgruppen fanns, man presenterade det på ett sätt som målgruppen kunde ta till sig och vid en tidpunkt när målgruppen kunde ta till sig det.

Alltså något helt annat än att bara random spotta ur sig content.

Var är content markering påväg?

Det här var alltså en stor förändring i sättet man jobbade med innehåll på under 2010-talet. Och visst känns det ganska självklart att tänka i de här banorna idag?

Content marketing i sig har senaste åren utvecklats vidare och jag brukar kalla Inbound marketing dess arvtagare. Det fungerar lite på samma sätt, men med ett marketing automation tänk påkopplat. Och jag tror att det är hitåt det är påväg. Det kommer fortsättningsvis vara superviktigt att lära känna sin målgrupp noga för att kunna skapa innehåll som den är intresserad av – samtidigt som man måste försöka ta till vara på de som ser innehållet och mer aktivt försöka konvertera dessa till betalande kunder.

Det ska bli superspännande att se var det här tar vägen någonstans under 20-talet! Vad tror du?

Är du nyfiken på hur du kan implementera den här typen av tänk i din verksamhet? Kontakta mig så tar vi en kaffe och pratar om det. Och glöm inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev här nedan!

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

En sammanfattning i videoformat!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *