Kom igång med din marknadsföring

3 steg – kom igång med din marknadsföring

Det händer att jag i perioder går på ganska många möten, med större och mindre företag. Alla är såklart i olika stadier på sin resa men det finns en sak som jag ganska ofta stöter på som är gemensamt. Man har helt okej till ganska bra koll på vilka verktyg och tekniker som finns där ute, när det kommer till marknadsföring, men man vet inte var man ska börja och vad som är rätt för just dom.

Vad är då rätt väg att gå? Det tråkiga svaret är att det inte finns någon universell lösning på hur man marknadsför sig bäst. Det finns inget magiskt svar som funkar för alla. Men med hjälp av dessa 3 steg kan du komma igång och hitta just din lösning.

1. Vilka är era kunder?

Den klassiska målgruppsanalysen. Det låter kanske tråkigt och självklart – men det är här du måste börja. Vem är din målgrupp? Går det att dela upp din målgrupp i flera undergrupper? Vad är deras intressen och egenskaper?

Och viktigast – vad har dom för problem? Har dom olika problem eller finns det ett stort som gäller för alla dina kunder?

2. Hur löser du dina kunders problem?

När du har koll på dina målgrupper och deras problem måste du ställa dig själv frågan – hur löser du och ditt företag dessa problem? På vilket sätt förbättrar du din kunds vardag? Finns det mer än ett sätt?

Kan du dessutom förenkla din kunds vardag genom att bjuda på kunskap? Vilka är de vanligaste frågorna dina kunder ställer sig när det kommer till det problem som du löser?

3. Välj kanal och sammanställ budskap

Nu har du koll på vilka dina potentiella kunder är. Du vet också vilka problem dom har, hur du löser problemen samt vad dom funderar på kopplat till detta.

Det du behöver göra nu är att kika på var dina potentiella kunder hänger digitalt. Är det i Facebook-grupper? LinkedIn? Är det Instagram? Eller är det för all del Tik Tok? Gräv lite i detta. När du har ett svar på var dina potentiella kunder är så har du svaret på var du ska vara.

På din valda kanal – börja sprid kunskap om ditt ämne. Ge svar på vanliga frågor, kopplat till din verksamhet, som dina potentiella kunder har. Det kan du göra antingen kortfattat direkt i en serie inlägg – eller länka vidare till längre texter på din hemsida. Med tiden kommer du att bygga ditt varumärke som en auktoritet inom ditt område – vilket är det du vill.

Stort lycka till med din marknadsföring!

Behöver du bolla det här med någon, eller ha hjälp att ta fram svaren? Kontakta oss så tar vi ett möte och ser vad vi kan göra tillsammans. Och glöm inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev här nedan för löpande tips kopplat till hur du kan komma vidare i din marknadsföring!

En sammanfattning i videoformat!

2 Responses