hur kommer jag igång med sociala medier

Hur kommer jag igång med sociala medier?

Att sociala medier är framtiden och enormt viktigt är något vi fått höra ett bra tag nu. Stämmer det? Ja, det tycker jag. För även om din hemsida är livsviktig för ditt företag, så är en strategisk närvaro på sociala medier nästan lika viktigt.

Men hur ska man då komma igång? Är det bara att slänga sig ut och starta en sida på Facebook? Nej. Även fast livet skulle vara mycket enklare då, så är det lite mer komplicerat.

Välj rätt plattform

Först måste du ha koll på vilket plattform du ska vara på. Och då gäller det att ha stenkoll på din målgrupp. Kika in det här blogginlägget jag skrev för några veckor sen. Alltså var hänger din målgrupp digitalt? Det är värdelöst att satsa stenhårt på en profil på Twitter om din målgrupp inte är där.

Så fundera lite över var du tror att din målgrupp hänger. Är det Instagram? Är det vissa specifika grupper på Facebook? Eller är det rent av Tik Tok eller LinkedIn? Varför inte fråga några av dina närmaste kunder? Är dom nöjda med dig hjälper dom nog gärna till.

En annan sak att ta hänsyn till är om du har någon budget för att sprida ditt innehåll. Har du inte det är jag rädd att en Facebooksida inte kan vara din primära kanal då Facebook ganska hårt strypt den organiska spridningen för dessa. Då kanske snarare Instagram eller Facebook-grupper är din lösning.

Ta fram en enkel strategi och rutin för sociala medier

När du väl har koll på var du ska vara behöver du skaffa dig en strategi för vad du ska dela och hur ofta samt en rutin för när i din vardag du ska göra det.

Jag brukar rekommendera att du försöker satsa på ett antal, minst två, inlägg i veckan på dina primära kanaler. Beroende på kanal kan det såklart vara nödvändigt med betydligt fler, om du önskar bygga ditt varumärke snabbare. Men minst där. Och när det kommer till vad du ska dela, så basera det på dina kunders problem och hur du löser dessa problem. Alternativt ge enkla tips och råd kring hur dom kan komma vidare med sina problem – till exempel ”3 tips för att…” inlägg.

När du har koll på detta så behöver du kika i din kalender och sätta av en tid för att göra detta, så att det faktiskt blir gjort. Annars är det lätt att det skjuts på framtiden och sen inte blir av. Själv gör jag i stort sätt allt mitt på måndagsförmiddagarna och schemalägger sen för veckan framåt. Men det går lika bra att göra det när som helst och schemalägga framåt. Ett tips är att bekanta sig med ett schemaläggningsverktyg för sociala medier. Jag har använt både Buffer och Hootsuite och kan rekommendera båda.

Kör igång och utvärdera löpande

Sen är det bara att köra igång! Kom ihåg att utvärdera löpande. Vilka inlägg funkar bra? Är det några som inte funkar alls? Vilka får kommentarer och vilka får det inte? Kan du se några mönster? Sen fortsätter du och skruvar på dina inlägg baserat på detta.

Stort lycka till med din sociala närvaro? Behöver du stöd i detta så kontakta mig så tar vi en kaffe och ser vad vi kan göra tillsammans. Och innan du går – glöm inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev nedan, om du inte redan gjort det, för löpande tips om digital marknadsföring!

Comments are closed.