vet du hur ditt företag syns på google

Vet du hur ditt företag syns på Google?

Att synas bra på Google är viktigt. Det är något som många har förstått. SEO är ett begrepp som allt fler slänger sig med och insikten kring att det är något viktigt är ändå ganska stor. Trots det är det förvånansvärt många som inte har koll på hur de syns på Google. 

Visst. Du kanske testar att googla ditt eget företagsnamn då och då – men det i sig säger ju egentligen inte jättemycket.

Har du koll på vilka sökord du syns på? Och kanske viktigare – har du koll på vilka sökord som genererar klick till din webbplats?

Hur får man koll på detta?

Det finns lite olika sätt man kan få koll på detta. Ett sätt är att ta hjälp av en SEO-konsult. Ett annat är att ta reda på det själv.

Väljer du att gräva lite i det här själv brukar jag rekommendera att du kikar på ett verktyg som heter Google Search Console.

Google Seach Console är ett gratisverktyg från Google som håller koll på din webbplats och hur den syns i sökmotorn. Här får du koll på vilka sökord din sida har visats på, hur ofta, vilken position de syns på samt vilka som genererar klick – samt hur många klick.

Vad gör man då med detta?

Vad gör man då när man väl fått koll på hur man syns på Google? Är det bara kul att veta? Nej. Nu måste du ju ta vara på kunskapen.

Är det så att det som du anser vara ditt viktigaste sökord inte alls har en bra synlighet? Eller syns du i allmänhet ganska dåligt? I så fall behöver du ta en rejäl titt på dina SEO-inställningar.

Eller kan det vara så att ett helt oväntat sökord får en bra spridning? Hur ser det då ut på sidan där besökarna hamnar? Får du några affärer från den sidan eller kan det vara en outnyttjat guldgruva? Kan du göra några förändringar för för att ta vara på trafiken som kommer den vägen?

Så sammanfattningsvis. Har du inte implementerat Google Search Console än kan det definitivt vara tid att göra det… och börja analysera.

Behöver du stöd i detta? I så fall är du varmt välkommen att kontakta oss så tar vi en kaffe och ser vad vi kan göra tillsammans. Glöm inte heller att prenumerera på mitt nyhetsbrev här nedan för löpande tips kring digital marknadsföring!

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

One Response

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *