Därför måste du ha en tydlig så kallad call-to-action i direkt anslutning till den text besökarna läst. Antingen i slutet eller som knapp mitt i texten. Eller på båda dom ställena. Formulera den som att personen, för att få hjälp vidare, måste kontakta dig. Den CTA (alltså call-to-action) kan sen absolut vara en länk till din ”Kontakta oss” sida.
Ha inte bara ett kontaktformulär
När besökaren sen väl har kommit till din ”Kontakta oss” sida så gäller det att ha tänkt till kring just kontaktvägar. Alla besökare är ju människor och som människor är dom olika. Man vill, och är bekväm med att, ta kontakt på olika sätt. Vissa gillar kontaktformulär. Andra vill ringa. Andra vill använda sitt eget mejlprogram för att skicka ett direktmejl. Gör alla till lags – ha alla möjligheter på din kontaktsida.
En annan bra sak kan vara att lägga din mejladress och ditt telefonnummer i ditt sidhuvud. Då kan en kund direkt höra av sig till dig – på en gång – utan att behöva leta efter ditt telefonnummer. Jag hade en gammal (inte gammal, sorry Janne, utan gammal som i tidigare chef) som högt kunde svära över att behöva leta efter ett telefonnummer på en hemsida. Så det är något att hålla i huvudet.
Behöver du någon hjälp eller stöd kring det här med kontaktvägar? Kontakta oss (såg du vad jag gjorde där?) så pratar vi mer!
[…] kan länka till din hemsida. Se också till att redan på sidan presentera dina kontaktuppgifter! För som jag skrivit tidigare – ju lättare det är att hitta dina kontaktuppgifter, desto mer troligt är det att dina […]