vikten av input utifrån

Vikten av input utifrån

Att vara företagare kan vara ett ensamt jobb. Även om du har folk omkring dig så är allt kopplat till företaget ditt ansvar och det är du som i slutändan måste se till att saker blir gjorda.

Är man en mindre företagare innebär det också att du gör det absolut mesta inom företaget helt själv. Allt från bokföring till deklarationer till hemsidan. Och då är det lätt att man blir hemmablind.

Vikten av att bolla tankar

Sitter man med allt själv är risken att du inte riktigt vet åt vilket håll du bör gå. Jag tänker i detta fall på din marknadsföring, men det går såklart att applicera även på andra saker. Men tittar vi på din marknadsföring främst så blir det ganska tydligt. Du är grym på ditt jobb och det du gör – men hur ska du paketera det?

Har du ingen att bolla dessa tankar med är risken stor att du gör något som ”ser bra ut”, när du jämför med vad dina konkurrenter gör. Då är risken stor att du gör något som är ganska likt just detta – men hur ska du då sticka ut?

Därför är det superviktigt, när det kommer till din marknadsföring, att du bollar dina tankar. Ett första steg i detta är att fråga någon familjemedlem eller kompis vad dom tycker. Ta någon smart och bolla lite hur den personen upplever det du tagit fram. Kanske tolkar personen det på ett helt annat sätt än du tänkte?

Fråga efter input utifrån

Nackdelen med att fråga familj eller kompisar om detta är ju dock just detta – att dom är familj eller kompisar. Och att dom troligtvis också jobbar med något helt annat än just marknadsföring. Våga därför fråga efter input utifrån – alltså från folk du inte känner och som gärna jobbar med marknadsföring i någon form.

Det kan du dels göra via Facebookgrupper. Ett exempel är min grupp ”Digital marknadsföring för företagare”. Andra, mer nischade, grupper är “WordPress Sverige” och “Google Ads & SEO“.

Ett annat sätt är att kontakta någon som jobbar med detta och boka en marknadsföringsworkshop. Jag har suttit med flera företagare och bollat allt från grundläggande SEO till hemsida till Facebook Ads till budskap och varumärke. Är du nyfiken? Kontakta mig så tar vi ett webbmöte och pratar igenom vad du behöver ha ut av ett sånt möte.

Och glöm, tillsist, inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev här nedan.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *