Logotyp, logga… kärt barn har många namn. I alla fall två. För några är det ett nödvändigt ont. För andra något som man bygger hela varumärket på. Men är det viktigt med en bra logga som representerar din verksamhet? Svaret är… ja!
Varför det är viktigt med en logga
De av er som följt mig länge vet att jag tidigare skrivit om det här med bruset, och att det inte existerar något sådant. Det handlar snarare om att synas för din målgrupp – när målgruppen är mottaglig för dig och ditt budskap. Men när du väl gör det är det viktigt att kunden sen kommer ihåg dig.
Såklart finns det en mängd saker som bestämmer om en potentiell kund kommer ihåg dig eller inte. Mycket handlar om ton och budskap. Men man ska inte förminska en loggas del i det hela. Många gånger kan det vara något som bränner fast i näthinnan och vara det som man direkt kopplar till dig. Alltså en väldigt viktig del i din identitet – oavsett om du är digital eller analog i din marknadsföring.
Varför det är viktigt med en representativ logga
Men hur ska man då tänka när man tar fram en logga till sitt företag? En viktig sak är att den ska sticka ut och vara något den potentiella kunden kommer ihåg, som jag skev om här ovan. Men en minst lika viktig sak är att den är representativ för ditt bolag. Den ska alltså kännas som du och den ska kännas seriös i din bransch.