Är det viktigt med en bra logga

Är det viktigt med en bra logga?

Logotyp, logga… kärt barn har många namn. I alla fall två. För några är det ett nödvändigt ont. För andra något som man bygger hela varumärket på. Men är det viktigt med en bra logga som representerar din verksamhet? Svaret är… ja!

Varför det är viktigt med en logga

De av er som följt mig länge vet att jag tidigare skrivit om det här med bruset, och att det inte existerar något sådant. Det handlar snarare om att synas för din målgrupp – när målgruppen är mottaglig för dig och ditt budskap. Men när du väl gör det är det viktigt att kunden sen kommer ihåg dig.

Såklart finns det en mängd saker som bestämmer om en potentiell kund kommer ihåg dig eller inte. Mycket handlar om ton och budskap. Men man ska inte förminska en loggas del i det hela. Många gånger kan det vara något som bränner fast i näthinnan och vara det som man direkt kopplar till dig. Alltså en väldigt viktig del i din identitet – oavsett om du är digital eller analog i din marknadsföring.

Varför det är viktigt med en representativ logga

Men hur ska man då tänka när man tar fram en logga till sitt företag? En viktig sak är att den ska sticka ut och vara något den potentiella kunden kommer ihåg, som jag skev om här ovan. Men en minst lika viktig sak är att den är representativ för ditt bolag. Den ska alltså kännas som du och den ska kännas seriös i din bransch.

Tittar du på min logga, med den gröna apan, så är min tanka med den att den ska kännas lite kreativ. Apan i sig ska föra tankarna till Nicke Nyfiken. Sahlqvist Marknadsutveckling AB är alltså ett kreativt och nyfiket bolag. Det har jag också försökt förmedla med typsnittet jag valt.

Hade jag dock pysslat med redovisning eller kanske rekrytering på högre nivå hade den lätt kunna uppfattas som oseriös och för flamsig. Så tänk på det!

Hur kommer jag igång?

Hur ska du då komma igång? Det finns lite olika sätt. Vill du ha en väldigt basic och allmän logga finns det tjänster där du kan ta fram en logga själv. BrandCrowd är ett exempel. Fördelen är att det är enkelt och billigt. Nackdelen är att det känns enkelt och billigt och riskerar att inte sticka ut. Vill du lägga lite mer pengar finns en mängd alternativ på Fiverr. Fördelen är att du får en kunnig person som hjälper dig. Nackdelen är att det lätt kan bli ganska standardiserat även här med fokus på att den ser bra ut och inte hur den spelar in i ditt varumärke.

Sen kan du också ta hjälp av mig. Läs mer här hur vi jobbar med loggor. Och kontakta mig så tar vi en kaffe kring saken.

Comments are closed.