3 tips för att marknadsföra ditt företag på facebook

3 tips för att marknadsföra ditt företag på Facebook

Facebook. Vad får du för känsla vid det namnet? Vissa ser det som något förlegat – något som inte varit inne på flera år. Andra ser det som en fantastisk marknadsföringsmöjlighet.

Vad tänker jag? Jag tänker att båda har rätt. Det beror helt på din målgrupp. Är din målgrupp ung och följer de senaste trenderna – ja. Då kanske det är förlegat. Men är din målgrupp något äldre – då kan det vara en fantastisk marknadsföringsmöjlighet!

Dagens blogginlägg går ut till er i grupp 2! Här är 3 tips för att marknadsföra ditt företag på Facebook (förutsatt att din målgrupp är där) – utan annonsering.

1. Skapa en företagssida

Stället där du bör börja är att skapa en företagssida. Det är alltså en sida som du kan gilla och följa – till skillnad mot en profil som du blir vän med. På din företagssidan gör du en presentation av ditt företag. Du lägger till en omslagsbild och en profilbild och kan länka till din hemsida. Se också till att redan på sidan presentera dina kontaktuppgifter! För som jag skrivit tidigare – ju lättare det är att hitta dina kontaktuppgifter, desto mer troligt är det att dina potentiella kunder kommer att ta kontakt.

För att skapa en företagssida får du in här.

Jag vill också understryka – gör en sida, inte en profil. Det går nämligen emot Facebooks riktlinjer att skapa en ”personprofil” för ett företag – alltså någon du kan bli vän med. Det kan i värsta fall leda till att du stängs av från Facebook.

2. Gå med i Facebook-grupper där det du säljer diskuteras

När man kollar på var Facebook är påväg nu under 20-talet så är en sak klar. Facebooks grundare Mark Zuckerberg har varit tydlig med detta. Det kommer bli mer community-inriktat och ett allt större fokus kommer att läggas på grupper.

En grupp är som ett diskussionsforum när speciella ämnen diskuteras. Det finns grupper om allt från SEO till fans av Pirate Metal bandet Alestorm.

Se till att leta upp grupper där det du säljer diskuteras – vanligtvis finns det ett gäng. Gå med i dessa och ge dig in i diskussionerna där. Svara på frågor som de övriga medlemmarna har och dela med dig av dina tankar och åsikter.

Kom bara ihåg att de flesta grupper har regler. Och en av de vanligaste reglerna är att man inte får göra direktreklam för sitt företag. Så inga länkar till din hemsida och så. Men det hindrar dig inte från att bygga ditt personliga varumärke som experten i dessa grupper – vilket ju också i förlängningen bygger ditt företags varumärke.

3. Dela med dig av kunskap

Vad ska du då dela med dig av på din företagssida och i grupperna? Jo – kunskap. Dela med dig av tankar och tips och trix kopplat till din verksamhet. Visa att du har koll på ditt ämne! Det kan vara listor av olika former eller att du tipsar om någon särskild del av din verksamhet. Se bara till att mottagaren faktiskt får något utav ditt inlägg. Inlägg så som ”jag tycker ni borde satsa på marknadsföring på Facebook – kontakta mig om du vill veta hur” funkar inte. Tänk snarare något i stil med det här blogginlägget.

Det viktigaste är dock att komma igång. Så vad väntar du på? Kasta dig ut i den här djungeln nu! Och behöver du hjälp – kontakta mig så hjälper jag gärna till. Missa inte heller att prenumerera på mitt nyhetsbrev nedan och min YouTube-kanal här!

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *