4 saker att tänka på när du ska köpa en hemsida

4 saker att tänka på om du ska köpa en hemsida

Som företagare har man många hattar. Och då pratar jag inte bara om dig som driver hattbutik. Du behöver ha en säljhatt, en bokföringshatt, en marknadsföringshatt, en hatt för det du faktiskt sysslar med, och så vidare. Därför kan det ibland finnas ett behöv av att anlita någon som kan ta på sig en av hattarna.

En vanlig hatt som många väljer att hyra in något att fylla är hemsidehatten. Alltså att man tar in någon som kan bygga ens hemsida. Det tycker jag såklart är bra – då det är något jag säljer. Men allt för ofta kommer jag i kontakt med företagare som inte gjort sin hemläxa innan den hyrt in något – vilket ofta har resulterat i att viktiga saker missas. För hemsidebyggare finns det gott om – men inte alla är 100.

Därför kommer här 4 saker du behöver tänka på om du ska köpa en hemsida!

1. Be om referensprojekt

Den fösta frågan du bör ställa någon som vill bygga din hemsida är: ”Får jag se några sidor du gjort?”. Har personen inte gjort några sidor tidigare så bör du gå vidare. Visst, alla måste börja någonstans. Men vill du verkligen att ditt företag ska vara ”trial and error” projektet? Och ska du ändå ta någon som är helt ny – be dom visa upp någon demosajt dom gjort tidigare. För börjar personer sälja hemsidor så bör den, som minst, ha gjort ett gäng sidor åt sig själv tidigare – om så bara lokalt på sin dator.

Kika sedan på referensprojekten. Är de bra gjorda? Funkar dom i mobilen? Ser dom estetiskt tilltalande ut? Bra! Gå då vidare till punkt två.

2. Fråga om SEO

En stor och viktig fråga är SEO. Vad SEO betyder kan du läsa mer om här, men generellt handlar det i just detta fall om hur man bygger en sida för att den ska ha så stor chans som möjligt att ranka högt upp i Googles sökresultat.

För det finns många där ute som är duktiga på att bygga snygga hemsidor. Men inte alla har koll på hur man gör när det kommer till SEO. Fråga om begrepp som sitemap, meta-texter, <alt>-taggar, <h1>-taggar och <title>-taggar. Har personen koll på dessa och kan förklara dom på ett bra vis? Grymt! Annars – gå vidare till nästa byggare.

3. Fråga vilket system som sidan ska byggas i

När du har koll på referensprojekt och att personen har koll på SEO bör du fråga om vilket system som kommer användas för att bygga hemsidan. Det finns en mängd system och bland de vanligaste är WordPress, Wix och Squarespace.

Jag brukar alltid rekommendera WordPress – då det är ett verktyg som gratis (plus kostnad för domän och webbhotell) ger dig full kontroll på din sida. Det gör att du, när ditt företag växer, relativt enkelt kan vidareutveckla din sida och lägga till nya saker och funktioner.

Wix och Squarespace kan vara bra – men är betydligt mer låsta. Det kan vara lagom om du har ambitionen att ditt företag ska hålla sig på ungefär samma nivå under ett bra tag framöver. Men vill du vidareutveckla och implementera nya saker riskerar du att behöva uppgradera ditt abonnemang.

4. Nej, billigast är inte bäst

Sist, men inte minst. I Facebookgrupper finns mängder med personer som säger sig kunna bygga din sida för ett fåtal tusenlappar. Men fråga dig själv – varför är just dessa så billiga? Att bygga en bra hemsida tar tid och kostar därefter. Billigt är inte alltid bäst, definitivt inte när det kommer till att köpa en hemsida. Så försök att inte gå på just detta då det snarare kan bli dyrt i längden. Kanske missas det här med SEO helt, till exempel, vilket gör att du i längden kommer att behöva lägga betydligt mer annonspengar för att folk ska hitta till dig än du kanske hade behövt annats.

Så. Det var mina 4 viktigaste saker du bör tänka på om du ska köpa in en hemsida. Vill du ha fler tips om digital marknadsföring? Tveka inte att prenumerera på min YouTube-kanal och mitt nyhetsbrev här nedan.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *