A/B-testa alltid dina Facebookannonser

A/B-testa alltid dina Facebookannonser

Brukar du annonsera på Facebook för ditt företag? I så fall har jag ett tips till dig! Se till att alltid A/B-testa dina Facebookanninser. Varför? Och vad är A/B-testing? Det har jag bloggat om idag.

Vad är ett A/B-test?

Termen A/B-test betyder att du testar två varianter av något – som du sen utvärderar. Det kan vara att du testar två olika varianter av en webbsida eller annons till exempel. Då skickar du lika mycket trafik till båda varianterna och kollar vilken som gör det som du vill att den ska göra bäst.

A/B-test kan du göra med hjälp av en massa olika verktyg och det beror helt på vad du vill testa och i vilken miljö du vill göra det. Ett exempel är Google Optimize som brukar kunna funka bra om du vill testa din webbplats. Vill du dock A/B-testa dina Facebookannonser så gör du det direkt i Facebook Ads.

Varför ska jag A/B-testa mina Facebookannonser?

Annonsering på Facebook kan vara en djungel. Det finns en stor mängd inställningar och en miljard (minst) sätt att formge sin Facebook-annons. Därför är det ganska sannolikt att du inte kommer träffa 100% rätt på första försöket – hur grym du än är i Facebook Ads. Testar du då inte din annons finns risken att du inte får ut maximalt av din annons. Risken är också att du helt missbedömt läget och inte får ut något alls.

Se därför till att alltid – upprepar, ALLTID! – göra en till variant på din annons eller din målgrupp eller det som du är det minsta osäker på. Se sen till att utvärdera och utse en vinnare. När du sen har utsett en vinnare – gör ytterligare en variant på den och testa mot vinnaren. Funkar varianten bättre? Fortsätt dina test med den och så vidare. Ni hajar? Konstant testa olika varianter. För då kommer dina annonser att, steg för steg, prestera lite bättre för varje gång. Kul va?

Hur gör jag för att göra ett A/B-test på Facebook?

Hur gör man då för att göra ett A/B-test på Facebook? Först behöver du ha koll på hur du gör för att annonsera på Facebook. Det kan du göra genom att antingen testa en massa själv, ta hjälp av någon som visar dig eller gå en kurs i digital annonsering. Men om vi nu förutsätter att du vet hur man får upp en annons.

När du skapar din kampanj och har valt målsättning med den får du ju upp en ruta där du väljer namn på din kampanj och även din kampanjbudget. Här finns också en knapp, som per default är inställd på ”Av”, som heter ”Skapa ett A/B-test”. Klicka på den. Välj sedan vad du vill testa och klicka sen på ”Fortsätt”. Sen gör du två snarlika varianter av det du vill testa, enligt de vanliga stegen i Facebook Ads, och kör igång din annonsering. Det är egentligen inte svårare än så.

Behöver du hjälp med din digitala annonsering? Läs mer om hur vi jobbar här. Missa inte heller att prenumerera på min YouTube-kanal och på mitt nyhetsbrev via formuläret här nedan.

Comments are closed.