facebook eller google

Är det bäst att annonsera på Facebook eller Google?

För ett tag sedan la jag ut en video på sociala medier där jag frågade er som följer mig om vad ni skulle vilja att jag pratade och bloggade mer om. Jag fick in flera bra förslag, stort tack! I det här blogginlägget svarar jag på just en sådan fråga, inskickat av Åsa. Åsa vill veta var det är bäst att annonsera. Facebook eller Google? Så. Nu kör vi!

Vad är målet med din annonsering?

Svaret på den här frågan är, som så många gånger när det kommer till digital marknadsföring: det beror på. Och i detta fall beror det lite på vad målet är med din annonsering.

För Google och Facebook är ganska olika och dom är bra på olika saker. Detta är något man kan grotta ner sig i hur mycket som helst, men ska man vara lite generell:

  • Google presenterar dina annonser för de som aktivt letar efter det du annonserar om.
  • Facebook visar dina annonser för de som Facebook tror är intresserad av det du säljer.

Märker du skillnaden? Det är alltså större sannolikhet att din annons uppfattas som relevant för den som ser den om du kör via Google. Däremot är det större chans att nå någon som ännu inte vet att det är din produkt den är på jakt efter på Facebook.

Så det beror helt på ditt mål.

En kombination är bäst

Jag brukar dock i stort sätt alltid rekommendera en kombination, om din marknadsbudget kan hantera det. Såhär brukar jag tänka:

  • Facebook för varumärkeskännedom
  • Google för att driva relevant trafik och försäljning
  • Facebook igen för att dra tillbaka besökare som inte handlat, eller uppehålla kundlojalitet

Så har du annonspengar att lägga – lägg dom på båda. Har du annonspengar att lägga på bara en – fråga dig vad som är målet med din annonsering.

Hur gör man?

Hur gör man då för att annonsera på Facebook och Google? Det är också något Åsa gärna vill veta. Det är dock något som kräver ett större svar än ett enkelt blogginlägg. Men ni kan vara lugna. Dels så har jag redan bloggat en del om detta – bland annat om annonsering på Facebook och annonsering på Google och dels är detta en ständigt återkommande källa till inspiration för sånna här blogginlägg. Så, more to come dessutom.

Behöver du hjälp med din digitala annonsering? Läs mer om hur vi jobba här och kontakta oss så pratar vi mer om dina behov.

En sista sak. Missa inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev här nedanför!

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Tags: No tags

Comments are closed.