4-tips-för-dig-som-jobbar-i-mellandagarna

4 tips för dig som jobbar i mellandagarna!

Nästa år blir ett kul år för mig! I januari ska jag till New York och under sportlovsveckan (vecka 9 för oss 08:or) ska det upp och åkas skidor. Och nånstans där försvinner alla mina semesterdagar, innan nya kommer i april. Så – jobba i mellandagarna it is!

Är det då bara bortkastad Facebook-slösurfing tid? Kan va. Det är inte så mycket som händer som man behöver agera på, och det som händer i början av nästa år bör redan vara planerat och schemalagt. Eller så kan man göra detta!

1. Statistik-kul!

Statistik är kul! I alla fall bör du som jobbar med digital marknadsföring tycka det. Digital marknadsföring ger oss för första gången i världshistorien möjlighet att detaljerat följa våra aktiviteter – vad som funkar och inte. Så ta någon dag att verkligen grotta ner dig i siffror! Vilka sidor är mest besökta på hemsidan? Var kommer trafiken ifrån? Vilken trafikkälla gav mest intäkter – vad gjorde vi där för att locka besökarna till hemsidan? Nörda ner dig!

2. Rensa ur systemen

System, system, system. Alla har vi dem. System för mejl, system för automatisering, system för leads-hantering… Gör man sitt jobb rätt har dessa under året stått och samlat på sig en massa leads. Detta är såklart jättekul! Men då många system har en betalmodell baserat på antal kontakter kan det vara bra att gå igenom. Vilka kontakter interagerar? Vilka har inte öppnat ett mejl, gått in på en sida eller gjort någonting sen dem laddade ner den där guiden för tre månader sedan? Är den kontakten värd att spara? Eller är det dags för en storstädning?

3. Ständigt denna hemsida

Hemsidan kan vara en djungel, särskilt om din organisation varit med ett tag. Personal kommer och går, och material glöms bort. När var senast du klickade igenom er hemsida och kritiskt granskade innehållet? Nu när du har lite tid – surfa runt lite! Med all säkerhet hittar du konstiga texter som hängt med minst 3-4 hemsiebyten. Tänk bara på att inte plocka bort allt för mycket, då det är problematiskt ur SEO-synpunkt. Kanske kan man formulera om texterna lite istället?

4. Sammanställ året som gått

I en levande organisation sker mycket kul – framförallt om du jobbar med marknadsföring! Man springer, utvärderar, springer, utvärderar – och glömmer ibland bort att titta på helheten av det man gjort. Det är kanske inte jättekonstigt då vi som marknadsförare gärna vill se framåt. Men ibland kan det vara bra att stanna upp och titta på allt man gjort under året. Bra för egot! Och bra för att kunna nämna när chefen kommer tillbaka efter nyår sen 

Det är vad jag gör nu i dagarna i alla fall! Jobbar du? Vad fyller du din tid med? Berätta gärna i en kommentar.

Comments are closed.