Nej f

Nej, Facebook är inte död som kanal

”Å neeej! Domedagen är här!”

För några veckor sedan haglade domedagsprofetiorna, sedan Mark Zuckerberg gått ut med nästa stora förändring i Facebooks algoritmer. Zuckerberg menade att man i framtiden kommer att spendera mindre tid på Facebook, och därför kommer användarnas flöde att fokusera på innehåll som deras vänner delar och interagerar med. Mindre annat innehåll som sponsrade artiklar och annonser alltså.

Och det är klart att det är trist, och försvårar livet lite för oss som jobbar med digital marknadsföring. För visst kommer det att bli ännu svårare att sprida saker till den stora massan på Facebook nu!

Men… vill vi verkligen sprida saker till den stora massan?

Har du en tjänst eller en produkt du ska marknadsföra så är den troligtvis inte relevant för precis alla, alla, alla. Och då tänker jag att den nya algoritmen kanske snarare är något positivt – för den borde i teorin hjälpa oss att få en bättre ROI på vårt Facebook-arbete. För bara de som har vänner som aktivt följer och interagerar med oss kommer ju att se vad vi gör. Och då borde det ju teorin vara en betydligt varmare och relevantare målgrupp – som är med sannolika att köpa av oss?

Såklart ställer det samtidigt högre krav på utformningen av vårt innehåll! Inlägg som ”Köp den här toaborsten, få tre på köpet!” tror jag kommer minska ganska markant. Istället måste innehållet engagera målgruppen till att interagera. Och sånt är såklart svårt. Framförallt om du säljer något sjukt osexigt som till exempel toaborstar. Men då finns det andra kanaler att engagera sig i.

Bara spekulationer detta såklart. Det ska bli spännande att se hur detta utvecklas! Detta är med all sannolikhet ett tecken på att Mark & co börjar inse att Facebooks roll som det självklara digitala navet är på väg att försvinna, och att de måste renodla sin verksamhet för att överleva. Vilket är helt rätt!

…gissar också på att du även i försättningen kommer att kunna betala dig till att synas för din målgrupp. Dyrare lär det dock bli.

Comments are closed.