Google Ads. Känns det läskigt? Som all digital annonsering så kan det absolut vara det. Vet man inte riktigt vad man gör är risken att dina annonser syns för fel målgrupp, attraherar orelevanta klick och därmed bara kostar dig pengar utan att du får något för det.
Jag brukar därför alltid rekommendera att aningen lära sig själv hur man gör, på riktigt, eller ta in någon som sätter upp och stöter annonserna åt dig. Men alla har ju inte den lyxen, i alla fall inte i en uppstartsfas, och försöker därför ge sig på det själva.
Är det fallet för dig önskar jag dig stort lycka till! Jag kan såklart inte ge bort alla mina lärdomar om Google Ads, det är ju delvis det jag säljer. Men en sak vill jag tipsa dig om att ha koll på – och det är söktermer.
Vad är söktermer i Google Ads?
Har du gjort en eller flera kampanjer i Google Ads har du koll på vad sökord är för något. Det är alltså det ord, eller den mening, som du vill att din annons ska visas på när någon googlar på det. Du kanske även har koll på Negativa sökord? Alltså ord du lägger in som du inte vill att din annons ska synas på. Men under den här menyn, som heter ”Sökord”, finns även valet Söktermer.
Vad är då söktermer? Jo. Det är de termer som dina besökare har googlat på, när dom klickat på din annons. Är ett av dina sökord ”frisör Uppsala” kan en sökterm vara till exempel ”tips på bra frisör i Uppsala”. Du får alltså koll på i vilket sammanhang som dina annonser syns. Och här gäller det att ha koll!