Webbdagarna 2018

Webbdagarna 2018 – Under the sign of F+GDPR

Då var Webbdagarna 2018 slut – Sveriges överlägset coolaste konferensdagar! För mig var det första året där och får jag bestämma (aka lyckas lura av chefen dom ganska dyra biljetterna) kommer jag definitivt tillbaka nästa år. Jag har varit på en del dagar av olika typer, och denna flöt på nästan helt utan skavsår. Det var bara att luta sig tillbaka och bli omhändertagen, vilket ju alltid är trevligt.

Jag skulle nu kunna rada upp dom olika talarna, och vad dom pratade om. Men du som läser det här blogginlägget var säkert där, så no need to. Däremot tänker jag ta upp dom två ängsliga ämnena som låg som en blöt filt över dagarna – Facebook och GDPR.

Den första grejen var Facebook-skandalen som just nu rullas ut. Du har säkert stenkoll på den, och visst är det fascinerande? Men… är du egentligen förvånad? Med tanke på hur mycket Facebook vet om oss tänker jag att det bara var en tidsfråga innan någon faktiskt utnyttjade all denna data på riktigt. Detta togs upp i några av föreläsningarna, men när föreläsningar om annonsering eller inte annonsering på Facebook inte ens nuddade vid ämnet kändes det lite märkligt. Eller är jag ensam om den tanken?

Ett övergripande tema som nästan alla talare pratade om var kundkännedomen. Som Tricia Wang uttryckte sig i sin föreläsning ”What big data doesn’t tell you” – ”är du en company centric organisation eller en costumer centric organisation?”. Det gäller alltså att sätta kunden och dennes behov i fokus om man vill lyckas som organisation (hon bjöd också på en ny intressant vinkel på Kodak-storyn! Fråga mig nån gång!), vilket är helt min melodi. Idag finns det också en mängd effektiva metoder för just detta, och många av talarna hade egna tips. Men… vad väldigt många inte touchade vad hur väl dessa spelar in med kommande GDPR.

Vad jag saknade var något på temat – ”okej, så GDPR kommer. Vi kan inte göra såhär, såhär och såhär längre. Men såhär kan vi göra istället!”. För min del är detta också extra viktigt då det är känslig information bara att en kund till min organisation är en kund till min organisation (i och med att jag jobbar för ett fackförbund).

Så! Bäst och sämst!

Bäst – Först ut var också bäst ut. Stefan Hyttfors is da king och ett perfekt val att kicka igång dagen!

Sämst – För lite fokus på GDPR och dess möjligheter. För det finns möjligheter, och GDPR är enligt mig något sjukt positivt! Om än något omständligt till att börja med.

Hur som. Vi ses nästa år hoppas jag!

För den som är intresserade live-twittrade jag också här!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Comments are closed.