4 saker med bilder

4 saker att tänka på när det kommer till bilder

Bilder är viktigt. När någon tittar på din kommunikation kommer bilderna att vara det första den ser. Och är bilden dålig är chansen stor att din potentiella kund bara går vidare, hur fantastiskt erbjudande du än presenterar i din text.

Så. Här kommer 4 saker att tänka på när det kommer till bilder i din kommunikation.

1. Ta in en fotograf

Jag vet att du gärna inte vill. Du har en kompis som lägger upp coola bilder på Instagram som lovat att hjälpa dig och professionella fotografer är dyra. Men ska du ha bilder på dig själv och din verksamhet kan det vara en stor fördel att ta in någon som faktiskt har koll på vad den gör. För skillnaden är enorm! Jag håller just nu på att ta fram en hemsida åt en kund som faktiskt anlitat en bra fotograf – och wow! Det gör faktiskt mitt jobb mycket lättare och resultatet så oändligt mycket bättre. Så. Fundera i alla fall på det.

2. Vad du än gör – Googla inte

Den här punkten borde vara självförklarande och något man lär sig om i grundskolan. Men då och då ser jag faktiskt exempel – vilket gör att jag känner att jag måste ta upp det. Googla INTE bilder till din kommunikation! Det är olagligt och dumt. Gör det bara inte!

Har du inte möjlighet att ta egna bilder. Använd bilder från en tjänst där du faktiskt får använda bilderna. Exempelvis Pexels, Pixabay eller Unsplash.

Vilket leder oss in på punkt…

3. Lägg lite tid på ditt bildletande

Använder du dig av så kallade stockbilder (från exempelvis någon av tjänsterna ovan) – lägg lite tid på att hitta unika bilder. Går du in på någon av gratissajterna kommer de allra flesta bilder du ser ha varit använda redan några tusen gånger i olika sammanhang. En grundregel bör vara – har du sett bilden förut? Leta vidare! Ta inte första bästa bild, hur bra den än är.

Jag brukar leta igenom alla sajter ovan när jag letar bilder, exempelvis till den här bloggen. Sen har jag en ambition att hitta en bild som inte känns ”stockig”, om ni är med på vad jag menar. Alltså inte superstädad och superamerikansk. Nu lyckas jag inte alltid… men vem gör det…

4. Se till att använda rätt upplösning

Här hade man kunnat skriva ”Se till att använda hög upplösning” istället. Men jag tycker det blir fel. Det handlar inte om att ha så hög upplösning som möjligt – det handlar om att ha upplösning anpassad till ditt medium. Ja – ska du trycka saker så är det en fördel med sjukt hög upplösning. Men ska du ha bilder till din hemsida räcker det med att bilderna är, säg 1500 pixlar breda. Tänk på att ju större bilder – desto långsammare laddtid, i just det fallet.

Vi kan såklart hjälpa dig att rodda allt detta. Så har du frågor eller funderingar – kontakta oss så tar vi ett möte och ser vad vi kan göra tillsammans.

Och för all del. Glöm inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev nedan.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

En sammanfattning i videoformat!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *