3 tips för att skapa en bra landningssida

3 tips för att skapa en bra landningssida

Minns ni mina inlägg om Facebook- och LinkedIn-annonsering? En punkt som återkom i båda dessa listor var vikten av en bra landningssida.

Som ni kanske minns skrev jag ju att det, när det kommer till annonsering, är superviktigt att ha koll på var man landar när man klickar på din annons. Allt för ofta kommer man till en startsida och… ja… då har du så att säga slösat bort det där klickat du betalat för då din potentiella kund med all säkerhet inte kommer att ha engagemang nog att själv leta fram det innehåll du annonserat om.

Därför kommer här tre tips för hur du skapar en bra landningssida för dina annonser.

1. Prioritera en sak

Jag förstår dig. Du har en massa bra produkter och tjänster och du vill att din potentiella kund ska känna till alla dessa. Såklart. Men skapar du en landningssida för en annons behöver du prioritera en sak. På samma sätt som att du inte kan skriva om allt du gör i en annons kan du inte ta upp allt på din landningssida. Fokusera på det du faktiskt annonserat om och skala bort allt annat.

Vi tar ett exempel. Du säljer inredningsartiklar av alla möjliga sorter. Du tänker att du ska annonsera och väljer att annonsera om era grymma fåtöljer. Se då till att din landningssida fokuserar på just fåtöljer. Personen som klickart på din annons är intresserad av fåtöljer och inte av dina snygga bord.

Dessutom är det så att när du väl fått en person att klicka på din annons så har du en kort, alltså… kort, tid att fånga besökarens intresse. Därför är en sak bättre än flera så att besökaren inte känner sig överväldigad.

2. Skala bort menyn

Har du möjligheten så skapa en separat landningssida för dina annonser, som inte ligger i din vanliga hemsidestruktur. Lyft fram din produkt och skala bort allt annat. Såklart ska den designmässigt spegla din vanliga hemsida, men ta bort allt som inte är relevant för just den produkten du vill sälja nu. Ta bort menyn, ta bort innehåll som leder bort från landningssidan. Gör den så ren som möjligt på allt annat som inte har med det du annonserat om att göra.

För risken är annars att din besökare klickar sig vidare och inte gör det som du vill att den ska göra.

Men om den är mer nyfiken på dig då? Absolut – men det räcker faktiskt med en länk i botten till resten av din sida.

3. Ha en tydlig och lättanvänd CTA

Mitt sista tips är att du måste göra det lätt för din besökare att göra det du vill att den ska göra, oavsett vad det är. Ska den köpa något? Gör en väldigt tydlig köpknapp och en väldigt lätt betalningsprocedur. Ska den ladda ner något? Gör en tydligt nedladdningsknapp och så få fält att fylla i som möjligt.

Låt oss säga att du vill att din besökare ska ladda ner en PDF-guide från dig om något. Gör formuläret sjukt tydligt, besökaren ska inte behöva leta, och fråga efter så lite information som möjligt. I många fall räcker e-post och namn. Såklart är det najs med mer kontaktuppgifter, men det kan du fråga efter lite senare. På din landningssida – fråga efter så lite som möjligt.

Det var tre av mina favorittips när det kommer till att skapa en landningssida. Såklart finns det många fler. Läs gärna även Christina Walkers 15 tips i det här blogginlägget på Writtent.

Läs också hur vi jobbar med annonsering här eller kontakta oss så tar vi en kaffe och pratar mer. Och glöm såklart inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev här nedanför!

Comments are closed.