vilka-sociala-medier-bör-jag-finnas-på-1024x683

Vilka sociala medier bör vi finnas på?

I februari 2004 föddes sociala medier så som vi känner det idag. Då startades Facebook och sen dess har inget varit sig likt.

Ganska snabbt upptäckte företag att det gick att använda sig av dessa plattformar för att synas och nå nya kunder och runt 2010 och ett fåtal år framåt kunde man väldigt effektivt använda sig av dessa för att nå sin målgrupp helt gratis.

Men säg den lycka som varar. Idag är det inte gratis att marknadsföra sig via sociala medier. ”Va?” säger du, ”ett Facebook-konto är ju gratis!”. Så är det. Men för att nå ut till din målgrupp, även dom som faktiskt gillar din sida, måste du i de allra flesta fall lägga pengar på spridning.

Och där och då uppstår frågan – vilka ska vi då vara på? För om det inte är gratis måste vi ju prioritera både vår budget och vår tid.

Svaret är väldigt enkelt. Var där din målgrupp är! Är din målgrupp på LinkedIn? Var på LinkedIn! Är din målgrupp på Instagram? Var på Instagram! Är din målgrupp på Snapchat? Var på… ja… ni fattar.

Men var är då din målgrupp? Den frågan är svårare. Har du inte stenkoll på detta är det mycket viktigt att ta reda på det innan du börjar satsa på en kanal ”lita på känsla”. Just för att det inte är gratis. Och det allra enklaste sättet att få reda på det är att fråga. Fråga några kunder du har bra relation med. Har du många kunder? Perfekt – skicka ut en undersökning!

Men detta tar tid. Och är det något man har dåligt av som företagare så är det just tid. Så behöver du hjälp med detta? Tveka inte att höra av dig!

One Response