när gdpr kom till byn

När GDPR kom till byn

Nu är det bara två veckor kvar av det här året och även det här decenniet som är 2010-talet. Galet! För att ta ett värdigt farväl av det här decenniet har jag därför skrivit en serie blogginlägg om det viktigaste som hänt inom den digitala marknadsföringen, de senaste 10-åren. Jag har tidigare skrivit om förändringar hos LinkedIn och Facebook samt den nya tidens hemsidebyggartjänster. Nu är det dags för nästa grej… det här decenniets ”millennium bugg” – GDPR.

25 maj 2018

Redan 2016 var det ett faktum. Europaparlamentet hade röstat igenom en skärpning av hur man får behandla data inom EU. Det fick namnet General Data Protection Regulation (alltså GDPR) och skulle träda i kraft den 25 maj 2018. Och världen gick bananas…

Likt den gamla millennium buggen spåddes slutet på datadriven marknadsföring så som vi kände den, precis när den börjat få upp fart och bli effektiv. Överallt började GDPR-konsulter ploppa upp och täljde de kommande åren guld genom föreläsningar och att hjälpa företag att förbereda sig inför det som komma skulle. Att det här var något stort och viktigt visste alla och därför lades det ner mycket resurser på det.

Själv jobbade jag vid den här tiden med marknadsföring på ett fackförbund. Och då ett fackmedlemskap räknas som ”känslig personuppgift” var det såklart en stor grej även på mitt skrivbord. Projekt kördes igång. Rutiner skrevs. Integritetspolicy togs fram. Vi stod rustade.

GDPR blev verklighet

Sen kom 25 maj 2018. Datumet passerade. Och inget storslaget hade egentligen hänt. Bortsätt från en sjuklig mängd ”Vill du vara kvar i våra register?” mejl då. Faktum är att med några få undantag så har inget storslaget hänt i Sverige över huvud taget kopplat till detta. Visst. Vi måste godkänna fler policys innan vi registrerar oss på saker, men det är typ det. Och företagsmässigt är det egentligen ingen större skillnad. Vi har i många år haft PUL att rätta oss efter och även fast GDPR var en skärpning, var de flesta ändå vana vid tankesättet redan.

Men det här var ändå en stor, stor grej för alla företag under andra halvan av 2010-talet. Och inte minst när det kommer till digital marknadsföring. Men jag är faktiskt ett stort fan av GDPR. Visst, det var ett äckligt tråkigt projekt som hamnade på mitt skrivbord. Men grunden är grym! Det ger dig som privatperson betydligt mer att säga till om när det kommer till dina personuppgifter, vilket är grymt. Dessutom hindrar det i teorin att företag du inte är intresserad av spammar dig med reklam, för att du är med på någon köpt lista. Det är dessutom något jag förespråkar när jag tar fram strategier åt mina kunder – kontakta bara de som faktiskt är intresserade av det du säljer. Annars förlorar du både pengar och anseende.

Hur har GDPR påverkat dig? Låt mig gärna veta i en kommentar! Och glöm inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev här nedanför för mer kul.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

En sammanfattning i videoformat!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *