hur når jag igenom bruset

Hur når jag igenom bruset?

Vi har alla hört den. Sagan om det där mystiska väsendet som hindrar oss från att nå våra kunder. Det där som håller oss vakna om natten, funderandes över hur vi ska besegra det. Skräckhistoriernas skräckhistoria. Den där om det mystiska bruset.

Du vet. Bruset. Det där som alla säger att man behöver nå igenom för att nå sina kunder. Det är faktiskt en ganska vanlig fråga har jag märkt – hur når jag igenom bruset?

Men här kommer det sjuka. Det finns inget brus.

Va?! Tänker du nu. Det snackas ju jämt om det – hur kan det inte finnas?

Låt mig förklara. Begreppet brus är ett gammalt uttryck och beskriver att det finns ett brus som du på något sätt måste ta dig igenom. Och när du gjort det – då når du din kund, som handlar av dig och allt är frid och fröjd.

Men så är det inte. Tyvärr, för livet skulle vara så mycket lättare då. Begreppet brus har faktiskt från början inget alls med marknadsföring att göra. Det kommer från militären och radiokommunikation. Där finns det en sändare och en mottagare och back in the days kunde budskap förvrängas mellan dom genom just… brus. Sen är det någon smart människa som har tagit över den metodiken till marknadsföringen – men det funkar inte riktigt så.

Når du inte den du vill nå beror det inte på att något brus har stoppat dig. Det beror helt enkelt på att den du vill nå inte är mottaglig för ditt budskap just nu. Låt mig ta ett exempel:

Du säljer korv. Vi säger att du skriker ”KOM OCH KÖP KOOOORV!!!” till potentiella kunder som du vet gillar korv, men som precis har ätit en hamburgare och därför är mätta. Kommer dom att köpa av dig då? Nej. Såklart inte. Vet du däremot att dom är hungriga just nu – ja, då ökar chansen att dom tar till sig ditt budskap. Ett alternativ är också att hitta ett annat budskap till dom som är mätta.

Är ni med på hur jag tänker? Utmaningen är alltså inte att nå igenom något magiskt brus. Utmaningen är att sända rätt budskap, till rätt målgrupp, då målgruppen är mottaglig för ditt budskap.

Ett annat klassiskt exempel på detta är om du väntar barn. Då plötsligt känns det som att alla väntar barn för då ser du alla magar du aldrig registrerat förut. Det är inte för att dom inte har varit där förut – för det har dom varit. Det är för att du inte haft förutsättningar att se dom tidigare.

Men hur gör man då det här rent praktiskt? Vi vet. Jag tar gärna ett möte med dig om hur du ska göra för att nå just din målgrupp! Kontakta mig och boka ett möte så ser vi vad vi kan göra tillsammans.

Och för all del! Prenumerera på mitt nyhetsbrev via formuläret nedan för löpande tips och tricks inom digital marknadsföring!

En sammanfattning i videoformat!

3 Responses