Innan sommaren skrev jag det här blogginlägget med namnet ”Vad är ett varumärke?”. Då gick jag in på att ett varumärke, enligt min favoritdefinition, är ”summan av allt ett företag gör, är och säger.”
I blogginlägget gick jag också igenom en modell som jag anser definierar exakt vad ett varumärke är – genom så kallad integrerad kommunikation. Det består av planerad kommunikation, operativ kommunikation och tredjepartskommunikation. Läs gärna blogginlägget igen och kika på modellen.
Jag tänkte nu i några kommande blogginlägg göra en djupdykning i de tre områdena och vi börjar idag med område ett – alltså planerad kommunikation.
Vad är då planerad kommunikation?
Planerad kommunikation är all reklam och marknadsföring som du står för. Alltså annonsering, mässbesök, föreläsningar, ditt arbete på sociala medier… Allt sånt där som du har en marknadsplan för.
Det fina med den planerade kommunikationen är att det är det enda området i den här trion som du ha full kontroll över. Men det gör det också till en av de svårare. För tricket är att vara genuin och presentera något som ni faktiskt är. För de båda kommande delarna – operativ kommunikation och tredjepartskommunikation – består i hur ditt varumärke upplevs och pratas om av dina kunder. Och stämmer inte det överens med vad du själv säger – ja, då kommer du få problem med att uppnå den där gyllene gåsen som är integrerad kommunikation.
Hur ska man då tänka?
Det viktiga här är att presentera en sann bild av ditt företag och vad ni gör. Såklart har alla delar att jobba på – men lyft fram det som är genuint bra! Kanske har ni en grym support? Lyft fram det i din kommunikation! Kanske är ni supersnabba i er leverans? Lyft fram det! Däremot. Försök inte att presentera er som något ni inte är, för det kommer slå tillbaka och bli otydligt för era potentiella kunder – hur mycket pengar ni än lägger på det.
Ett sjukt effektivt sätt att få koll på det här är genom att dels fråga sina kunder hur dom upplever er – men också arbeta med det internt. Stämmer bilden era kunder har med bilden ni har internt?
Behöver du hjälp med något av det – kontakta oss så hjälper vi dig med en kundundersökning och en intern workshop! Läs mer här hur vi jobbar med just begreppet varumärke.
Nästa gång vi kommer tillbaka till ämnet varumärke och integrerad kommunikation ska vi kika på nästa del i trion – operativ kommunikation. Spännande va?
Till sist! Glöm inte att prenumerera på mitt nyhetsbrev i formuläret nedan!
[…] är det dags igen att göra ett nedslag i varumärkets värld. För en vecka sen skrev jag det här blogginlägget om vad planerad kommunikation är. Planerad kommunikation var ju ett av de tre områdena som man […]
[…] på i trion för att nå det där magiska med integrerad kommunikation. Trion som också består av planerad kommunikation och operativ kommunikation. Det är denna del vi ska titta på lite närmare […]
[…] dra besökare till din sida och in i ditt system. Till råga på det måste du ha stenkoll på din planerade kommunikation, din operativa kommunikation och din tredjepartskommunikation (LÄNK!). Det är alltså många […]
[…] har ju tidigare pratat om det här med integrerad kommunikation och dess beståndsdelar planerad kommunikation, operativ kommunikation och tredjepartskommunikation. För att uppnå detta på ett effektivt sätt […]